Fijne Vlaamse streekroman met WOII als setting

leen_leest 31 juli 2024
Ik las ‘Op zoek naar mijn zusje’, een historische (streek)roman geschreven door Anne-Marie Hooyberghs. Het is eerder uitgegeven als ‘Celien Cobbe’.

Centraal staat Celien Cobbe. Zij en haar zusje Stien werden al heel jong wees en worden opgevoed door hun hardvochtige tante Leonie en haar man Vic in Westerlo. Omstandigheden maken dat ze gaan wonen in bij het gezin van de dorpsdokter. Om bij te dragen gaat Celien werken voor de graaf in de keuken. Ze trekt bijna meteen de aandacht van Dilon, de oudste zoon van de graaf. Maar als keukenmeid is ze veel te min voor hem dus ze weet niet goed wat ze van hem moeten denken. En dan breekt WO II uit en kort erna verdwijnt haar zusje Stien.

Het boek is gebaseerd op waargebeurde feiten. Ik koos het omdat dit boek zich afspeelt in de streek waar ik vlakbij woon. Het is ook origineel omdat het verteld wordt vanuit het standpunt van een weesmeisje uit de arme klasse.

De titel van het verhaal vind ik wel wat vreemd gekozen, want het dekt de lading helemaal niet. Het gaat om zoveel meer dan de zoektocht naar haar zusje. Er gebeuren zoveel verschillende dingen en de zoektocht is slechts één van de verhaallijnen. Jodenhaat, het verzet maar ook het dagelijks leven worden goed beschreven en in elkaar geweven. Het beschrijft erg goed de tijdsgeest en het standenverschil dat er toen nog heerste.

Aanrader voor wie houdt van een goed onderbouwde streekroman in een historische setting.

Meer recensies van leen_leest