Fijne eerste kennismaking met een boek van Jane Austen.

leen_leest 31 juli 2024
Overtuiging (Persuasion) is een roman geschreven door Jane Austen.

Het gaat om Anne Eliot. De jongste dochter van een adelijke familie. Ze laat zich als jonge vrouw overhalen om niet te trouwen met haar grote liefde Frederick Wentworth. Hij heeft immers geen vermogen, noch titel en is dus ongeschikt. Jaren later bevindt haar familie zich aan de rand van de afgrond. Ze moeten hun herenhuis verhuren en kleiner gaan wonen in Bath waar het allemaal minder duur is. Ondertussen gaat het heel goed met Wentwordt. Doorheen de jaren heeft hij een fortuin vergaard. Als Anne hem terug ontmoet, merkt ze dat ze nog steeds van hem houdt, maar hij lijkt haar vergeten te zijn.

Ik las nooit eerder Jane Austen, maar heb wel ongeveer elke verfilming gezien van en over haar boeken. Dit was dus mijn eerste kennismaking met een geschreven boek van Jane Austen.

Ik merkte dat een heel deel van het boek zich afspeelt in Lyme Regis, waar we deze maand toevallig een cottage geboekt hebben en 2 weken zullen doorbrengen. Voor mij een leuk extraatje. Ik herkende ook enkele dingen uit het boek hier in Lyme Regis zelf, o.a. de Cob en de trappen waar Louisa Musgrove afvalt in het boek.

Het boek geeft een goed beeld van het leven bij de Engelse elite begin 19de eeuw. Aanvankelijk gebeurt er niet heel veel. Er wordt eerst een soort van setting gecreëerd en de belangrijkste personages leer je meteen beter kennen. Je merkt ook meteen dat Anne eigenlijk eerder het ‘zwarte schaap’ van de familie is: teveel haar overleden moeder en te weinig zoals haar ijdele vader. Het zit vol leuke, maar ook enkele onhebbelijke personages (met op kop voor mij Anne’s zus Mary).

Het boek blijft wel erg braaf, hoort ook bij de tijdsgeest. We leren ook vooral de gevoelens van Anne kennen. Het boek is eerder geschreven vanuit haar en haar grote liefde, Wentworth, voelt hierdoor eerder als één van de vele nevenpersonages. We leren hem niet echt goed kennen. Anne heb ik dan weer helemaal in mijn hart gesloten. Ze is onbaatzuchtig, loyaal en heeft uiteindelijk dan toch genoeg persoonlijkheid om toch voor zichzelf te gaan (hier had ik aanvankelijk wat bang voor, want ze leek een ‘pleaser’ in het begin, iemand die vooral anderen gelukkig wilt maken ten koste van zichzelf).

Meer recensies van leen_leest