Het boek kabbelt rustig voort, net zoals de wonden van viv zich herstellen.

leesbeestje123 11 oktober 2024
Ik las nog nooit een prequel, dus ik vond dit heel spannend! Het voelde voor mij wat tegenstrijdig want een tweede deel gaat normaal gezien niet terug in de tijd. Toch was ik heel benieuwd naar het verleden van Viv en was ik meteen verliefd op de sprayed edges… Het doodshoofd sprak tot mijn verbeelding. Ik verwachtte me aan bloeddorstige taferelen, aan strijdkracht, spanning en avontuur. MAAR oeps… hier ging mijn verbeelding met de realiteit aan de loop want als je de achterflap leest, zie je dat dit verhaal eveneens een cosyfantasy is.

Blurb:
Nadat huurlinge Viv gewond raakt, wordt ze naar het slaperige badplaatsje Murk gestuurd om te herstellen. Ze brengt daar heel wat uren door in de plaatselijke boekhandel met de grofgebekte Fern. Maar het avontuur is nooit ver weg. Een verdachte reiziger in grijs, een gnoom met attitude, een zomerliefde en talloze skeletten zorgen ervoor dat Murk niet zo’n saai badplaatsje is als het op eerste gezicht lijkt.

We leren nog meer bijzondere personages kennen; een tapenti, een homunculus en een griffiond doen hun intrede in het verhaal en dat zijn zeker niet de enigen!
Het boek bevat minder spanning dan ‘legendes & lattes’ waardoor ik wat op mijn honger bleef zitten. De verhaallijn kent een trage opbouw terwijl Viv herstelt van haar wonden en haar entree maakt in Murk. Aanvankelijk wordt ze terughoudend onthaald maar al snel weet ze met haar beminnelijk karakter de inwoners voor zich te winnen. Een ding is zeker; voordat Viv het dorpje verlaat, weet iedereen wie ze is en dit komt niet enkel door haar uiterlijke verschijning… Met Viv in de buurt gebeuren er heel wat opmerkelijke dingen en krijgt het leven wat extra glans.
Dit is zeker een plezierig boek dat, net zoals deel 1, vlot geschreven is met veel oog voor details. Het is een mooie aanvulling en ik ben blij dat ik het gelezen heb… De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat dit verhaal je waarschijnlijk niet gaat bekoren als je slechts matig enthousiast was over ‘legendes en lattes’.

Fragment uit het boek:
Rackam: ‘Ik zag het al aankomen toen je je opgaf … Jonger is altijd dommer en wijsheid komt met bloed en tijd.’

Meer recensies van leesbeestje123