Intiem en spannend verhaal

leesbeestje123 11 juli 2024
Het boek speelt zich af in Deventer, waar Gaby een succesvolle zaak runt als bakmadam van 'Hemelse Taarten'. Ze heeft een liefdevolle echtgenoot, die huisvader is en zowel Gaby als de 2 kindjes een warme thuis biedt. Dit heeft Gaby nooit gekend en door gebeurtenissen uit het verleden heeft ze zelfs volledig gebroken met haar eigen familie.

Ze is trots op haar onderneming en staat bijna aan de top als er plots een meisje, Nina, vermist geraakt exact 20 jaar na gelijkaardige feiten waarvoor haar broer is opgepakt. Haar zorgvuldig geplande en gestructureerde leventje staat op zijn kop en de schaamte zorgt ervoor dat ze niet open of eerlijk kan zijn tegen haar man David. Het is een race tegen de klok om het meisje levend terug te vinden en Gaby moet zich dapperder voordoen dan ze daadwerkelijk is, zelfs als dit tot gezichtsverlies of een faillissement leidt.

Anna heeft een meeslepende vertelstijl en er komen veel hedendaagse thema's aan bod zoals armoede, antivaxers, een baby die overlijdt bij een onthaalouder, enz... Ook komt de mooie band tussen broer en zus aan bod; de genegenheid en bescherming die ze elkaar bieden.

Ik had al vrij snel een verdachte op het spoor... Maar was dit de juiste?! Ik kan zeggen dat het einde verrassend, doch spannend wordt neergezet en dat de dader uiteindelijk niet weg komt met zijn zieke geest. Ik had na afloop nog wel enkele vragen die onbeantwoord bleven maar dit stoorde niet.

Een mooi debuut dat smaakt naar meer! De uitgediepte thema's geven het verhaal een extra dimensie en ik kan Anna enkel aanmoedigen om deze lijn door te trekken naar toekomstige boeken.

Fragmentjes:
'We doen ons best om het anders te doen als onze ouders, maar wanneer je kwaad bent, grijp je terug op wat je kent.' (uhu.. Ik herken het! )
'Vrouwen van boven de dertig zijn wanhopig. Ze geloofde dat ik haar prins op het witte paard was.' (euh... Wablieft!!! Are you kidding me?)

Meer recensies van leesbeestje123