Zomerse warmte en liefde op een fijne camping.

Leesdromen 29 juni 2024
Vanavond bij de rivier is een fijn en warm boek, een boek wat ons meeneemt op kampeervakantie met Jay en zijn ouders. Zijn ouders hebben geldzorgen en de vader van Jay heeft post-COVID. Jay is een puber die veel zorgen heeft over zijn ouders en hun geldzorgen. Nu hij weer terug is op zijn vaste camping met zijn vaste vriendengroep, kijkt Jay uit naar deze vakantie. Even zonder zorgen. Jay’s ogen vallen op de mooie, stralende Lilou. Vorig jaar konden ze voor het eerst sinds jaren niet naar de camping omdat zijn vader post-COVID heeft, Jay vindt het dit jaar dan ook spannend. Want zijn zijn vrienden nog wel blij om hem te zien? En is er wat veranderd?

Het boek schets een goed en mooi beeld van een puberende jongen die verliefdheid ontdekt, die geldzorgen van zijn ouders kent, en ook zijn vader ziet worstelen met post-COVID, zijn vader is koppig. Jay is een jongen die veel warmte bij zich draagt en veel respect heeft, respect naar meisjes en een lieve jongen. Jay wil graag jong zijn met zijn vrienden maar ook zijn ouders blijven helpen. Elin heeft dit sterk neergezet in het boek. Jay is een personage wat echt goed is neergezet, met diepgang maar ook een jongen voor wie je root. Ik vind het ook mooi hoe Elin de struggle van je ouders te zien, die van jezelf voelen en de onmacht die Jay voelt heeft weten te beschrijven. Hij voelt zijn puber emoties, hormonen, zorgen en boosheid door zijn lijf razen. Elin beschrijft dit heel erg sterk.

Het verhaal wordt verteld vanuit Jay, en ik denk dat dit boek voor vele kinderen/jongeren met een ouder met een chronische ziekte en/of post-COVID veel herkenning kan vinden. Zelf ben ik chronisch ziek zonder kinderen, maar ik kan mij zo voorstellen hoe een kind hiermee kan struggelen, ik denk dat Elin dit heel mooi weet neer te zetten. Ik verwacht dat dit boek voor veel herkenning kan zorgen voor vele lezers.

Elin schrijft heel beeldend en warm, vol respect en met aandacht. Dit merk je in het hele verhaal, het boek heb ik met veel plezier en warmte gelezen. De camping die ze beschreef lijkt mij een heerlijke plek, een plek vol vriendschap, liefde, gezelligheid en warmte. De momenten op de camping zijn extra levendig geschreven, ik heb echt gevoeld alsof ik zelf op de camping was en erbij was tijdens bv. het afwasgevecht Het is een boek over liefde voelen, vriendschap, een nieuwe balans vinden en over onzekerheid en zorgen. Ik raad het boek zeker aan, en het hele boek is ondergedompeld in een goede dosis zomer.

En zoveel liefde voor Jays oma!

Meer recensies van Leesdromen