De ijskelder

LeesMonster19 05 november 2023
Vanaf de eerste pagina werd ik het boek ingezogen. Aan de hand van de schrijfster leerde ik de hoofdpersonen kennen. De samensmelting van heden en verleden zorgen voor bewustwording en diepgang. Ik leerde weer met een ander oog naaar de na-oorlogse tijd te kijken. De emotionele implicaties, verwarring. Het maakt het boek echt. Genoten en meegeleefd vanaf de 1e pagina!
De karakters komen tot leven in meerdere facetten van het leven: oordelen, veroordelen, schaamte, vergeving, wantrouwen en vertrouwen. Het maakt dit boek een topboek!
Er is veel van de oorlog in verwerkt. Gestolen kunst en waardevolle voorwerpen verstopt, gevonden en terug gegeven. Kampen voor NSB'ers, kaal scheren van moffenhoeren in emotie en zonder begrip. En dan nog het veroordelen van kinderen van. Dat stempel heeft nog jaren geheerst en musschien nog wel. Het boek leest heerlijk weg maar zet ook aan tot nadenken!

Meer recensies van LeesMonster19