TBS-kliniek

LeesMoon 25 maart 2024
Sanne werkt als arts en als begeleidster in een tbs-kliniek. Haar leidinggevende Karel stopt en wordt vervangen door Annabella, met wie ze het minder goed kan vinden. Ondertussen vinden er in de kliniek wat minder fijne dingen plaats. Als Sanne bij Karel op bezoek wilt gaan, ontdekt ze dat hij dood is. Zij gelooft niet in een ongeluk en gaat op gevaar voor eigen leven op onderzoek uit. Niet alleen naar de dood van Karel maar ook naar wat er in de kliniek gebeurt.

De proloog wekt de nieuwsgierigheid op en zet je gelijk midden in het verhaal. De korte hoofdstukken zijn afgebakend.
Martine Kamphuis schrijft zo beeldend dat je de kliniek, de medewerkers en bewoners voor je ziet. Het was zelfs zo dat toen in een tv-serie die ik aan het kijken was een scene in een tbs-kliniek afspeelde ik direct op zoek ging naar de gang rondom de binnentuin.
Er zijn verschillende verhaallijnen in het boek, die het niet onnodig ingewikkeld maken, maar wel de spanning tot het laatst er in houdt.
Hoewel 'De nieuwkomer' een vervolg is op 'De kliniek' is het prima los te lezen.
Een goede Nederlandse thriller.

Martine Kamphuis, geboren in 1963, is in het dagelijkse leven psychiater. Naast de serie over Sanne en de tbs-kliniek heeft Martine Kamphuis een trilogie geschreven over psycologe Wynona Post, welke ook gepubliceerd is door de Crime Compagnie. De personage Wynona Post komt ook voor in 'De nieuwkomer'.

Meer recensies van LeesMoon