een zoektocht

LeesMoon 19 mei 2024
1921
Om uithuwelijken te voorkomen ontvlucht Opaline Carlisle het huis waar ze is opgroeid. Ze verkoopt een zeldzaam boek om haar reis te bekostigen en komt in Parijs terecht. Daar vind ze werk in een boekhandel. Maar als ze daar gevonden wordt door haar broer, lukt het haar om opnieuw te vluchten. In Dublin komt ze een mooi oude winkel tegen, waar ze een boekwinkel begint.

2021
Honderd jaar later ontvlucht Martha haar huwelijk met de gewelddadige Shane. Ze komt in Dublin door een vacature voor huishoudster terecht in een huis op Ha'penny Lane bij madame Bowden. Kijkend uit haar kelderraam ziet ze een man staan, die op zoek is naar een boekwinkel, waar zich een zeldzaam manuscript zou bevinden. Op het adres waar de boekwinkel zou zijn is alleen een lege plek te vinden. Uiteindelijk gaan Martha en Henry samen op zoek naar de verborgen boekwinkel.

Het boek wordt verteld vanuit Opaline, Martha en Henry. In het begin kabbelt het voort, maar uiteindelijk grijpt het je aan en wil je als lezer weten wat Opaline, Martha en Henry verbindt.
Het einde heeft iets magisch. Het is een open einde die eerder wat vragen oproept dan beantwoordt. Is dat erg? Ik vind van niet.
Evie Woods heeft een prettige schrijfstijl. De korte hoofdstukken die elke keer vanuit een ander persoon geschreven worden, maken je nieuwsgierig naar het vervolg.
De proloog en epiloog verhalen de toekomst en komen op het einde van het boek bij elkaar.
In een boek over een boekwinkel kun je niet om boektitels heen. Er worden dan ook een aantal klassiekers genoemd.
In dit boek gaat het over de zoektocht in het leven, ontwikkeling, eenzaamheid, verdriet, maar ook liefde en geluk.

' Mijn hele leven probeer ik aan deze ellendige plek te ontsnappen, maar hoe harder ik worstel, hoe meer verstrikt ik raak in zijn knoestige wortels. Hoe donkerder de schaduw van zijn torens.' Blz. 322

Evie Woods woont in Ierland en heeft 3 eerdere romans geschreven. 'De verborgen boekwinkel'zorde voor een internationale doorbraak. Haar nieuwste boek heet The story collector

Meer recensies van LeesMoon