Spannend tot het einde.

leon 17 augustus 2023
Titel : De schaduwman.
Oorspronkelijke titel The Shadow Man.
Auteur : Helen Fields.
Uitgever : Ambo Anthos.
Verschenen : Mei 2023.
ISBN : 9789026362682.
Vertaald door: Yolande Ligterink.

De Schaduwman is de eerste standalone van Helen Fields, auteur van de bekende Callanach serie. Zowel de standalone als de Callanach serie speelt zich af in Edinburgh Schotland.
De Amerikaans forensisch psycholoog Connie Woolwine (zij was even te gast in de Perfecte Wraak) is naar Edinburgh gestuurd om het team zware misdrijven bij te staan bij een ontvoering.
Normaal gesproken wordt ze ingezet om profielen op te stellen van serie moordenaars, maar omdat de familie van de ontvoerde Elspeth in hoog aanzien staat is zij erbij gehaald om een profiel van de dader of daders te maken.
Ze gaat samenwerken met inspecteur Brodie Baarda, waarbij er al snel een wederzijds respect tussen hen ontstaat.
In de loop van het boek blijken zij een vakkundig team dat elkaar goed aanvult te zijn.

Het verhaal wordt vanuit meerdere perspectieven verteld.

Vanuit Woolwine en Baarda zie je hoe het onderzoek zich ontwikkelt en hoe het steeds gecompliceerder wordt wanneer en meer mensen verdwijnen en ook andere misdaden plaats vinden.
Fergus is de dader met een geheel eigen denkwijze, hij is tegelijkertijd slim en berekend en heeft levensgevaarlijke waanbeelden. Dit maakt hem een ongrijpbare en geduchte tegenstander voor Woolwine en Baarda.
Ook vanuit Elspeth en andere slachtoffers wordt het verhaal verteld en lees je wat voor vreselijks hen overkomt en welke gruwelijke ontdekkingen ze doen. Hoe hun karakters zijn kom je goed te weten waardoor het verhaal steeds meeslepender en spannender wordt.
Met cliffhangers in de perspectieven wordt de spanningsboog nog eens extra opgebouwd. Daardoor leer je alle personages goed kennen, lees je wat hen beweegt en welke emoties ze hebben.

Helen Field is erin geslaagd om een geloofwaardig en goed afgerond verhaal af te leveren.
Krijgen we in de toekomst meer te lezen over Connie Woolwine en Brodie Baarda? Ik denk van wel.

Meer recensies van leon