Een thriller op het schaakbord.

leon 27 juli 2024
Titel : De Sponsor.
Auteur: Fred Das en Jeroen Terlingen.

De Sponsor belooft een thriller van internationale allure te worden, dit jaar komt het boek in het Engels uit. De titel verwijst naar een geldschieter van het North Sea Chess Tournament; Godfried Vos, door iedereen aangesproken met Sponsor.

Het boek begint veelbelovend in de proloog met het vinden van het dode lichaam van de Amerikaanse deelnemer.

Het verhaal wordt verteld vanuit het oogpunt van de sponsor, via hem leer je de 10 deelnemers beter kennen, hun hebbelijkheden en onhebbelijkheden. Deze kleurrijke deelnemers zijn goed onderbouwd door de auteurs. De Sponsor zelf is ook zeer goed onderbouwd.
In en buiten de speelzaal worden de grenzen van het spel opgezocht en overschreden. Ook geheime diensten bemoeien zich met de zetten op het bord.

Alhoewel het boek als een thriller wordt verkocht is het niet erg spannend en zeker geen pageturner.
Maar uniek is dat in de tekst 13 voetnoten zijn opgenomen van partijen of partij fragmenten die in het verhaal een rol van betekenis spelen.
Deze genummerde voetnoten zijn achter in het boek opgenomen met commentaar en diagrammen en bieden enkele hoogtepunten uit de schaakgeschiedenis. De meeste partijen kende ik wel, maar het is toch altijd leuk ze nog eens opnieuw na te spelen.

Voor mij had het boek meer allure gekregen wanneer na iedere speelronden een uitslag en actuele ranglijst beschreven zou zijn.
Een lijst van de deelnemers met naam, familienaam en nationaliteit op de eerste pagina zou ook ongetwijfeld meerwaarde kunnen zijn.

Ik vond een foutje op de achterflap:
De dode is niet gevonden op de rustdag maar op de eerste speeldag na de rustdag, iedereen zat namelijk klaar om het toernooi te hervatten terwijl zijn plaats nog leeg was.

Ondanks mijn “ voetnoten" geef ik dit goed leesbare boek 4 sterren.

Meer recensies van leon