welkom op Sardinië

leon 10 augustus 2024
Titel: Eiland van de zielen.
Originele titel:’isola delle anime
Auteur: Piergiorgio Pulixi.
Vertaling: Guanita Milder-Wolbers en Saskia Peterzon-Kotte.

Het verhaal wordt verteld in de ik vorm door rechercheur Eva Croce.
Daar waar het gaat over het Sardijnse dorp van de Ladu wordt het niet in de ik vorm verteld.
130 Hoofdstukken voorzien van een tijds- en een plaatsaanduiding zijn verdeeld over een kleine 500 pagina’s.

Het verhaal,
Op Sardinië wordt een cold case eenheid opgericht.
Vanuit een stoffige kelder vol oude dossiers opereren de rechercheurs Mara Rais en Eva Croce, twee tegen polen.
Een van de oude dossiers gaat over religieuze moorden gepleegd rond
Allerzielen. Zij krijgen hierbij hulp van de terminaal zieke inspecteur Moreno Baralli.
Wanneer een jonge vrouw al een paar dagen spoorloos is wordt het Sardijnse politieapparaat gemobiliseerd. Wat volgt is een huiveringwekkende zoektocht waarin oude culturen en moderne sekten elkaar kruisen.
Ondertussen volgen we ook de Ladu gemeenschap.

Pulixi heeft een prettige schrijfstijl. Hij heeft aansprekende personages gecreëerd die in een intrigerend plot samen moeten werken.
In het verloop van het verhaal leer je Eva en Mara beter kennen.
Het eiland van de zielen blijft tot het einde boeien.

Het is jammer dat voor- en achternamen willekeurig gebruikt worden.
Ook jammer is dat veel Sardijnse woorden en kreten onvertaald zijn opgenomen in het boek. Ik zou graag de vertaling gelijk kunnen lezen.

In Italië zijn al 3 boeken met Eva en Mara in de hoofdrol gepubliceerd.
Wat mij betreft mogen deel 2 en 3 snel vertaalt worden in het Nederlands.

Meer recensies van leon