Te dikke Galbraith

leon 26 juni 2023
Robert Galbraith is het pseudoniem van J.K. Rowling, auteur van de Harry Potter-serie en Een goede raad.
De vijf eerdere Cormoran Strike-boeken, Koekoeksjong, Zijderups, Het slechte pad, Witte dood en Kwaad bloed heb ik gelezen. Deze zijn ook verfilmd door BBC.

We hebben lang moeten wachten op dit 6e deel.
Nadat dit deel in mijn boekenkast stond heb ik er lang tegen aan lopen hikken vanwege de dikte, bijna 1200 bladzijden en daardoor bijna niet vast te houden, maar uiteindelijk er toch maar aan begonnen.

Ik was benieuwd hoe het met Cormoran Strike en Robin Ellacott verder zou gaan en hoe hun onderlinge band zich verder zou ontwikkelen en in welke zaak ze zich deze keer zouden storten.
Helaas werd ik toch een klein beetje teleurgesteld,
Het boek is te gedetailleerd naar mijn zin, het lijkt net niet op een filmscript.
Overal werd heel diep op ingegaan en uitgebreid uitgelegd, het maakt toch niet voor het verhaal dat een van de medewerkers een spleetje tussen zijn tanden heeft.

Het hoofdverhaallijn gaat over de cartoon Inktzwarte Hart met daarbij een online game.
Het boek bevat vele tweets, chatgesprekken en mails.
De lay-out hiervan leest, ontzettend vervelend. Korte stukjes tekst, waarbij vooral de chatgesprekken heel onoverzichtelijk zijn.
Daarnaast worden er zoveel namen, bijnamen en aliassen gebruikt dat ik vaak door de bomen het bos niet meer kon zien.
Ook het detective duo heeft het lastig met het web aan personen en hun aliassen

Naast de zakelijke belangen die spelen en de familierelaties moeten zich ook maximaal inspannen en alles uit de kast trekken om de zaak op te lossen.
Vooral de vraag wie Anomie is stelt hen voor raadselen. Maar na uitgebreid en diepgaand speurwerk ontdekken ze toch hoe alles in elkaar zit.

Ondanks alles wacht ik toch op nr 7 van de Cormoran Strike serie.
Daarbij hoop ik dat de tv serie ooit op een van de Nederlandse zenders zal worden uitgezonden.

Meer recensies van leon