Liefde, geld en geloof.

leon 11 augustus 2024
Titel: Keltisch graf.
Oorspronkelijke titel: A Carol for the Dead.
Auteur: Patrick Dunne.
Vertaling: Emile Salomons.

De titel is in feiten verkeerd; Newgrange is van ver voor de komst van de Kelten en het gevonden veenlijk is van ver na de Kelten.

In 36 hoofdstukken wordt je als lezer door een klein stukje Ierse geschiedenis en de laatste week van het jaar geleid. Het verhaal begint op 16 december met de ontknoping op kerstdag en oudejaarsavond de epiloog.
Het verhaal wordt verteld door archeologe Illaun Bowe en speelt zich voornamelijk af in de streek Newgrange bij het dorpje Donore.
Ik zelf heb deze streek 45 jaar geleden verkend met enkele privé gidsen.
Ik ben in de grafheuvel Newgrange geweest en heb over het slagveld gelopen waar de slag bij de Boyne heeft plaatsgevonden.

Het verhaal.

In het dal van de rivier de Boyne ten noorden van Dublin wordt het gemummificeerde lijk van een vrouw opgegraven met bij haar het lijkje van een mismaakte baby.
Archeologe Illaun Bowe gaat de vondst onderzoeken en wil ook het gehele terrein aangewezen hebben als archeologische vindplaats. Ze vindt echter een projectontwikkelaar op haar pad, die al het veen op die plek wil afgraven. Deze man blijkt over veel macht te bezitten, maar wordt vermoord en verminkt gevonden.

Ieder spoor leidt naar een nabijgelegen nonnenklooster, waar vroeger ongehuwde meisjes de bevalling afwachten.
Terwijl de obscure kloosterorde en haar geheimzinnige klooster voor een mysterieuze, dreigende gotische sfeer zorgt met geheime cryptes en gewelven en monsterlijke wezens gaat het verhaal verder en ook het liefdesleven van Illaun.

De ontknoping is wat snel afgeraffeld.
Er is mijn inziens weinig met de veenlijken gedaan zeker wat het kind betreft en dat terwijl deze lijken groots op de achterflap genoemd worden.

Meer recensies van leon