Een stevige rit!

Lettergrafique 02 oktober 2024
Wat een goed verhaal zit er achter deze titel! Het karakter is zo goed neergezet, en er zit voldoende ontwikkeling in. Ik raad je aan het boek blanco te lezen, want er wordt veel gespoilerd in de reviews!

Sally Diamond is een wees. Ze wordt op haar zevende jaar geadopteerd door een psychiater en zijn vrouw. Sally herinnert zich voor die tijd niets. Als ze bijna 42 jaar is sterft haar adoptievader waar ze lange tijd mee samengewoond heeft. Hij heeft altijd tegen haar gezegd: zet me maar bij het vuilnis als ik dood ben. En dat doet Sally dan ook letterlijk, want ze heeft geen enkel benul hoe je van een lijk moet afkomen. Sally snapt de wereld niet helemaal. Ze heeft teruggetrokken geleefd en zich doofstom voorgedaan voor de bewoners in het dorp. Ze is de freak. En als ze terloops in de winkel laat ontvallen dat ze zich eigenhandig van het lijk van haar vader heeft ontdaan, staat binnen een mum van tijd de politie op de stoep en wordt ze door een goede vriendin van haar vader, Angela, en haar partner Nadine onder hun vleugels genomen. Samen met een aantal mensen proberen ze Sally zo goed als kan te ondersteunen in haar nieuwe leven zonder adoptieouders.

Sally lijdt aan een sociale vaardigheidsstoornis. Ze neemt alles letterlijk en zegt wat ze voelt of denkt. Toch wordt ze door het dorp opgenomen in de gemeenschap en maakt ze veel nieuwe vrienden. Ze gaat in therapie en leert betere omgangsvormen en hoe ze met haar woede om moet gaan. Want Sally is boos. Door haar verleden. Waar ze niks meer van weet. Ze jaagt haar nieuwe vrienden soms angst aan met haar woede.

Na de dood van haar vader leert ze haar verleden kennen. En wij als lezer leren haar door deze verhalen ook veel beter kennen. Haar verleden wordt verteld door een ander personage. Iets waar ik niets over kan zeggen, want dat zou een enorme spoiler zijn. Dit personage ga je uiteindelijk niet zo leuk vinden.

Sally maakt een enorme ontwikkeling door. Het einde van het verhaal stemt me verdrietig en eigenlijk wil je dat het verhaal nog niet afgelopen is. Haar vijand uit het verleden is er dan wellicht niet meer, maar toch blijft de dreiging haar in haar eigen geest achtervolgen.

Een stevige rit, dit boek!

Meer recensies van Lettergrafique