Voor fans van The Secret History

librarylou 04 augustus 2023
Ik begon voor het eerst met het genre Dark Academia vorig jaar, met The Atlas Six. Gecombineerd met fantasy elementen leek me dit de perfecte combinatie. Spoiler: ik kwam er amper doorheen. Personages die constant uit de hoogte doen omdat ze zo slim zijn en het dan ook steeds ook over onderwerpen hebben die ik niet begrijp haha. Het is dat ik slecht ben in het DNF’en van boeken… Maar ik gaf het genre niet direct op: mijn eerste boek van dit jaar was The Secret History. En ja, ook daar zaten veel te slimme mensen in. Maar vanaf het begin voelde je de onderhuidse spanning: hier gaat straks iets verschrikkelijks mis. En Het kaartenhuis is precies ook zo’n boek.

Ik ben er al wel achter dat dark academia boeken altijd een beetje hetzelfde beginnen: traag. Je leert de hoofdpersoon kennen, Ann die wilt ontsnappen aan haar saaie dorp en aan het verdriet van haar overleden vader, en de setting: The Cloisters. Er wordt veel informatie gegeven, over de geschiedenis van divinatie bijvoorbeeld, waar ik vooral ‘doorheen las’ en het niet per se probeerde te begrijpen. Daar moet je wel voor in de mood zijn. Ik raad dan ook zeker aan om, net zoals ik, af en toe het luisterboek erbij te pakken zodat je gewoon lekker kunt luisteren. Ongeveer halverwege wordt het de tijdinvestering echt waard: er gebeuren vreemde dingen. Het is duidelijk dat meerdere personages geheimen voor elkaar hebben. Je wilt verder lezen en ontdekken hoe het zit.
Toen ik eenmaal echt goed in dit boek zat, had ik ‘m ook zo uit! Daarnaast vind ik het onderwerp divinatie, tarot kaarten & waarzeggerij superinteressant. Ligt het lot in eigen handen? Of staat de toekomst al vast en kun je het bekijken? En zo ja, zou je het dan willen weten?
Voor iedereen die houdt van dark academia, zoals The Secret History, zou ik dit boek aanraden! Perfect voor tijdens deze regenachtige dagen.

Meer recensies van librarylou