Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Een grote teleurstelling

Lieke Roovers 04 januari 2020 Hebban Recensent
Mazen Maarouf (1978) stond vorig jaar met de originele, Engelstalige versie van de verhalenbundel Grappen voor de schutters op de longlist van de Man Booker Prize. Dat schept verwachtingen en die worden helaas niet ingelost.

De bundel bestaat uit veertien verhalen, waarvan het titelverhaal is opgedeeld in tien korte hoofdstukken. Een aantal beloftes van de achterflap worden waargemaakt. Oorlog speelt bijna altijd een rol, de verhalen zijn absurdistisch en ze zoeken de grens op tussen de realiteit en fantasie. De humor is meestal echter ver te zoeken.

Het probleem met het merendeel van de verhalen is de mate van absurdisme. Sommige verhalen zijn niet absurd genoeg, waardoor de humor niet landt, terwijl andere verhalen zo bizar zijn dat ze eigenlijk nergens meer op slaan. Verschillende verhalen laten daarom vrijwel geen indruk achter, simpelweg omdat de boodschap zo onsamenhangend is dat deze niet overkomt. De beste verhalen in de bundel – Biscuit, Het andermansdromensyndroom, Aquarium en Gordijn – hebben gemeen dat ze subtiel zijn zonder onbegrijpelijk te worden. Ook gaan ze niet expliciet over de oorlog, maar slaagt de auteur er toch in om de lezer een oorlogsgevoel te laten beleven.

Naast het gebrek aan humor en de overmaat aan absurdisme lijden vooral de verhalen in de eerste helft van de verzameling onder het feit dat ze verschrikkelijk veel op elkaar lijken en hierdoor moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn. De hele korte verhalen van een paar pagina’s gaan ten onder aan weer een ander euvel: er is zo weinig “daar daar” dat het magere ‘plot’ meteen vervliegt. Ook bij de langere verhalen is er af en toe amper een verhaallijn te ontdekken. Een duidelijke kop en staart ontbreekt regelmatig.

Al met al is deze bundel, op een paar prima verhalen na, een grote teleurstelling. Het te ver of soms juist niet ver genoeg doorgevoerde absurdisme zorgt ervoor dat de verhalen structuur en betekenis verliezen, de verhalen zijn niet verschillend genoeg en de pogingen tot humor zijn zelden grappig.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Lieke Roovers

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur