Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Betoverende geschiedenis

Lieke Roovers 15 december 2022 Hebban Recensent

Het huwelijksportret van Maggie O’Farrell is gebaseerd op het gedicht ‘My Last Duchess’ van Robert Browning. In het vers wordt aan de hand van een dramatische monoloog bij het huwelijksportret van Lucrezia di Cosimo de’ Medici, op 16-jarige leeftijd gestorven in de 16de eeuw, gesuggereerd dat zij vergiftigd werd door haar man, de vijfde hertog van Ferrara. O’Farrell diept dit idee uit in haar nieuwe roman, vertaald naar het Nederlands door Lidwien Biekmann en Tjadine Stheeman.

'O’Farrell pent een nog steeds bloedstollend accurate doorsnede van een relatie tussen een machtige, dominante man en een vrouw die geen kant op kan.' - recensent Lieke

Het boek opent met het plotselinge besef bij Lucrezia dat haar echtgenoot van plan is om haar te doden. Vervolgens schakelt het verhaal voortdurend tussen verschillende periodes in haar leven. Vanaf het begin is zij anders dan de rest van haar familie en wanneer ze als huilbaby de eerste jaren wordt weggehouden bij haar broers en zussen, vervreemdt ze nog meer van hen. Zo groeit ze op tot een getalenteerd, maar opstandig en zonderling meisje dat per ongeluk de aandacht trekt van de verloofde van haar oudere zus Maria. Als Maria vervolgens voor het huwelijk overlijdt, moet Lucrezia trouwen met de hertog van Ferrara.

Deze man wordt overtuigend vormgegeven als een enigmatische man met twee gezichten en van Lucrezia maakt O’Farrell een zeldzaam dynamisch en intensief personage. Zelfs als ze af en toe braaf doet wat haar opgedragen wordt, brandt er een vuur van verzet in haar binnenste. Ze is een tikkeltje apart, maar op een volkomen geloofwaardige manier die aansluit bij haar originele persoonlijkheid. Op een gegeven moment komt ze als kind in aanraking met een gevangen tijger en het is op slag duidelijk wat de auteur voor ogen heeft met de ontmoeting tussen mens en dier: Lucrezia is eveneens een gekooide natuurkracht. O’Farrell pent een nog steeds bloedstollend accurate doorsnede van een relatie tussen een machtige, dominante man en een vrouw die geen kant op kan.

‘De tijgerin stapte niet maar stroomde, alsof haar kern gesmolten was, kokend, als de lavastroom uit een vulkaan.’

Het schakelen van het opgroeien van Lucrezia naar haar getrouwde bestaan - voor én na haar revelatie omtrent de intentie van haar man - werkt verhelderend en is onophoudelijk interessant. O’Farrell schuwt het meer poëtische taalgebruik niet, maar waakt er ook voor dat het nooit te bloemrijk wordt. Vooral de grote verbeeldingskracht van Lucrezia en de praktische manier waarop ze deze omzet in teken- of schilderwerk (een passie van haar) wordt heel fraai omschreven. Beschrijvingen van visuele kunst in boeken kunnen soms erg statisch aandoen, maar hier worden ze vakkundig tot leven gewekt. Je ruikt de verf nog net niet. Extra wrang is het daarom dat Lucrezia gedwongen wordt om urenlang stil te zitten zodat iemand anders haar kan schilderen, voor het beruchte huwelijksportret.

De nieuwste roman van Maggie O’Farrell is een betoverend, boeiend verhaal over een unieke vrouw. De auteur schetst een realistisch beeld van de geschiedenis en zet deze tegelijkertijd op prettige wijze naar haar hand.

‘Haar echtgenoot, die van plan is haar te vermoorden, eigenhandig of door iemand de opdracht ertoe te geven, pakt de rand van zijn servet vast en dept met het puntje zijn wang, alsof een druppel soep op zijn gelaat zo belangrijk is. Haar echtgenoot, die haar dood voorheeft, neemt de tijd om een weerbarstige haarlok van zijn voorhoofd te strijken, duwt die uiteindelijk achter zijn oor. Haar echtgenoot, de moordenaar, zegt over zijn schouder tegen de bedienden dat de kok moet worden gemaand meer zout te gebruiken. Alsof op smaak brengen nu van belang is. Haar echtgenoot, die haar aanstonds gaat vermoorden, strekt zijn arm uit, alsof hij haar koude vingers in zijn handpalm wil vouwen.’

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Lieke Roovers

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur