Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Een meeslepend drama

Lieke Roovers 27 juni 2018 Hebban Recensent

White Chrysanthemum is de debuutroman van Mary Lynn Bracht. Zij groeide op in Amerika, maar is van Koreaanse afkomst. In 2002 bezocht ze het dorp in Zuid-Korea waar haar moeder haar jeugd doorbracht en kwam ze in aanraking met het begrip ‘comfort women.’ Dit is de benaming voor vrouwen die ontvoerd en te werk gesteld werden in bordelen ten dienste van het Japanse leger. Bracht besloot er een boek aan te wijden.

1943. Op 16-jarige leeftijd neemt de Koreaanse Hana het besluit om zichzelf op te offeren om haar jongere zusje Emi te redden van de Japanse onderdrukker. Ze slaagt in haar opzet. Hana wordt meegenomen en uitgebuit als ‘troostmeisje’ voor de Japanse soldaten.

2011. Emi spreekt zelden over haar verleden, zelfs niet tegen haar kinderen. Bij een bezoek aan haar dochter in Seoul gaat Emi echter steevast langs bij de wekelijkse Wednesday Demonstration tegenover de Japanse ambassade. Het doel van de demonstraties is gerechtigheid voor de slachtoffers van seksuele slavernij tijdens de Tweede Wereldoorlog. Emi koestert stiekem de hoop op een dag bij zo’n betoging Hana tegen te komen.

Er zijn al tig romans geschreven over de Tweede Wereldoorlog, maar deze spelen zich zelden af in Korea. White Chrysanthemum maakt dit gemis ruimschoots goed. Bracht verschaft niet alleen inzicht in de situatie in Korea ten tijde van WO2; ook het leven voor en na de oorlog komt aan bod. Ze weet precies wanneer ze in en uit moeten zoomen om bepaalde taferelen scherp te stellen terwijl toch duidelijk is dat er op de achtergrond eveneens allerlei dingen gebeuren. Zo krijg je als lezer ongemerkt een heleboel informatie aangereikt over de historie en cultuur van een land waar doorgaans weinig aandacht aan wordt besteed in fictie.

De focus ligt op het verschijnsel ‘comfort women.’ In de roman zelf staat de uitdrukking tussen dubbele aanhalingstekens. Logisch, want – man o man! – wat een belachelijk onschuldige term voor een verschrikkelijk fenomeen: vrouwen die gedwongen in de prostitutie terecht komen. Bracht geeft de vernederingen die Hana moet verduren zonder opsmuk weer. Vals sentiment wordt geschuwd, waardoor de ellende nog schrijnender is.

Ondertussen maakt de achtergebleven Emi ook het nodige mee. Dat is in zekere zin fijn, want bij twee verhaallijnen komt het nogal eens voor dat eentje er bekaaid afkomt. Bij White Chrysanthemum hoef je daar niet bang voor te zijn, want in beide verhaallijnen blijven het plot en de personages in beweging. De urgentie wordt knap behouden door telkens nieuwe tegenslagen toe te voegen. De wanhoop van de twee vrouwen wordt enigszins verzacht door de manier waarop Bracht hen terug laat vallen op hun bestaan als haenyeo. Hana en Emi zijn namelijk op het Koreaanse Jeju-eiland opgevoed als onafhankelijke, vrouwelijke duikers. De kracht, kalmte en moed die essentieel zijn voor hun werk, dienen als ondersteuning in zware tijden. Zo grijpt Hana tijdens het vele seksuele geweld waar ze mee te maken krijgt terug op haar ervaringen als haenyeo:

“As the men visit her each day she withdraws from reality and sees herself diving deep beneath the ocean, escaping her surroundings. She learns to hold her breath as a soldier invades her body, and she feels as if she is really struggling to breathe before rising to the surface for air to fill her lungs.”

White Chrysanthemum is imponerend. Bijna tastbare emotie voert de boventoon, maar toch blijft de roman niet steken in opdringerig, overdreven sentiment. De Koreaanse geschiedenis en de haenyeo traditie zorgen voor een bijzondere achtergrond voor dit meeslepende drama. De auteur kan het niet laten om de roman te eindigen met een onwaarschijnlijke ontwikkeling, maar daar is ze zich zelf gelukkig ook bewust van. Mary Lynn Bracht heeft een fraai debuut geschreven.    

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Lieke Roovers

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur