Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Het twinkelt nergens

Lieke Roovers 29 maart 2021 Hebban Recensent

Evie Wyld (1980) werd geboren in Londen en is vervolgens in Australië en Engeland opgegroeid. Haar tweede roman, Overal vogelzang werd overladen met prijzen. Daarna schreef ze een, eveneens positief ontvangen, geïllustreerde autobiografie. Wij zijn de wolven is haar derde roman en vertaald door Astrid Huisman en Roos van de Wardt.

Wij zijn de wolven volgt de levens van drie vrouwen. In de achttiende eeuw moet Sarah vluchten nadat ze beschuldigd wordt van hekserij. Na de Tweede Wereldoorlog probeert Ruth het beste te maken van haar nieuwe leven met een weduwnaar en zijn twee zonen, in een huis waar de overleden eerste echtgenote van haar man nog alom aanwezig is. In datzelfde huis rouwt Viviane zestig jaar later om de dood van haar vader.

Wyld begint de roman subtiel. Zó subtiel dat je als lezer geruime tijd eigenlijk niet weet wat ze precies wil zeggen. Spoedig laat ze de nuance echter achter zich en bedient ze zich van het tegenovergestelde: ze hamert keihard op elk punt dat ze wil maken. Beide benaderingen missen hun doel. Het geschakel door de tijd heen – met daarbij nog extra hoofdstukjes over willekeurige, belaagde meisjes en vrouwen – is prima, maar de drie verhaallijnen zijn wel erg losjes met elkaar verbonden.

De hoofdpersonages zijn over het algemeen voldoende uitgewerkt. Viviane en Ruth zijn zeker niet altijd sympathiek en ook niet voortdurend slim bezig, maar duidelijk vrouwen van vlees en bloed. Sarah komt er daarentegen nogal bekaaid vanaf. Aangezien haar het hardste gelag ten deel valt, is het nogal zonde dat uitgerekend zij niet goed uit de verf komt. De keuze om juist haar vanuit het perspectief van een man te beschrijven, pakt ongelukkig uit.

Wij zijn de wolven is een aanklacht tegen de vergaande invloed die mannen door de geschiedenis heen hebben gehad op de levens van vrouwen – in negatieve zin. Het geweld varieert van gaslighting (iemand manipuleren door te doen alsof hij, maar meestal zij, gek is) tot verkrachting en moord. Dat is een interessant thema, maar Wyld stipt eigenlijk weinig nieuws aan. Soms is het misbruik binnen de scheve machtsrelatie tussen mannen en vrouwen werkelijk misselijkmakend, maar dat vertaalt zich niet naar een boeiend verhaal. Af en toe is het zelfs ronduit saai. Gotische elementen in de roman, in de vorm van een meisje dat spookt door het huis waar Ruth en later Viviane wonen, spelen zich dusdanig op de achtergrond af dat ze eveneens weinig opwinding veroorzaken.

Er wordt een hoop tegen de muur gegooid in Wij zijn de wolven; er blijft helaas weinig plakken. De beschrijvingen zijn uitstekend, de situaties treffend naar en de personages herkenbaar, maar het twinkelt nergens.

9

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Lieke Roovers

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur