Een reis door de geschiedenis van Cassel

Liesbeth Jochemsen 22 mei 2022 Auteur
Voor de groep Boeken toer lezen en recenseren van boeken van onbekende auteurs, mocht ik dit boek lezen. Waarvoor mijn dank.
Engel in Cassel gaat over een engel die met God in de hemel een conversatie heeft. Hij wil weten hoe het kan dat de mensheid telkens in oorlog raakt en hoe dat is te voorkomen. Als gewoon mens reïncarneert hij op aarde, om precies te zijn, in Cassel, België.
Door de verschillende eeuwen heen, volg je de oorlogen waar Cassel bij betrokken was. De engel heeft daarbij steeds een andere rol. Toch is het telkens makkelijk te herkennen welk personage de engel dit keer is. Na iedere mislukte poging om een oorlog te voorkomen, keert de engel terug bij God en hebben ze een nieuw gesprek. Deze gesprekken zijn met humor geschreven, maar deden me ook denken aan de gesprekken tussen God en Job.
Het taalgebruik in het boek doet soms wat deftig aan, maar is verder goed te volgen. Wel is het jammer dat een aantal Latijnse en Franse uitspraken niet worden vertaald. Pas achterin het boek zag ik de vertalingen van de Latijnse ondertitels van de hoofdstukken. Ook staan achterin nog een humoristisch nawoord en een aantal historische kaarten, elk passend bij de verschillende tijden waarin de engel terechtkomt. Samen met de kaart voorin het boek, is dit een leuke aanvulling. Zo krijg je als lezer een beeld van hoe Cassel en omgeving er in de verschillende eeuwen bij lagen.
Hoewel dit boek fictief is, zijn de historische gebeurtenissen dat niet. Aan alles is te merken dat de auteur gedegen onderzoek heeft gedaan. In het boek wordt rijkelijk gestrooid met voetnoten waarin kort het een en ander wordt uitgelegd over een historische persoon of gebeurtenis. Geregeld moest ik als lezer de neiging onderdrukken om online naar meer informatie hierover te zoeken, want dat is wat de auteur met je doet. Je wilt gewoon weten hoe de geschiedenis is verlopen. Tegelijkertijd wil je ook weten hoe het de engel verder vergaat, dus dat was geregeld een dilemma.
De tijd die de engel op aarde doorbrengt, is veelal in Cassel. Je leert de geschiedenis van dit stukje België hierdoor goed kennen. Voor de lezers die uit Cassel of omgeving komen, is dit boek daardoor extra interessant.
Op de cover staat een afbeelding die geïnspireerd is van de Dulle Griet, een schilderij van Pieter Brueghel de Oude. Eerst vond ik die afbeelding vreemd en niet echt passen. Echter wordt in het boek uitleg gegeven over de Dulle Griet en vanaf dat moment vond ik de coverafbeelding perfect gekozen. Hij past precies bij het boek.
Wat door het hele boek heen merkbaar is, is het enthousiasme van de auteur. Dat straalt je aan alle kanten tegemoet en maakt dat je het boek nog meer met een glimlach wil lezen.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen