heerlijke feelgood

Liesbeth Jochemsen 30 januari 2022 Auteur
Het Rosie effect is het vervolg op Het Rosie project. In dit eerste boek gaat de autistische professor Don Tillman op zoek naar een vrouw. In Het Rosie effect verwachten Don en zijn vrouw Rosie een kind. In deel drie, Het Rosie resultaat, probeert Don hun zoon Hudson voor te bereiden op de middelbare school.

Het is al even geleden dat ik het eerste deel las. Ondanks dat deel twee, Het Rosie effect, best een aantal verwijzingen naar deel één bevat, had ik er geen moeite mee om het verhaal te volgen.
Don woont inmiddels samen met zijn vrouw Rosie. Hun rustige leventje wordt overhoop gehaald als Dons beste vriend Gene tijdelijk bij hen komt wonen. En dan vertelt Rosie ook nog dat ze zwanger is. Op geheel eigen wijze bereidt Don zich voor op het aanstaande vaderschap. Daarnaast probeert hij ook nog het bijna stukgelopen huwelijk van zijn vrienden Gene en Claudia te redden en wordt hij verdacht van terrorisme en van pedofilie.
Dons obsessie om het allemaal zo perfect mogelijk te doen, leidt tot een zwangerschapsversie van het Gestandaardiseerde Maaltijdsysteem en het urenlang zoeken naar de perfecte wieg. Omdat hij stress bij Rosie zo veel mogelijk wil vermijden, ziet hij zich op een gegeven moment genoodzaakt dingen voor haar te verzwijgen. Dit leidt uiteindelijk tot een web van leugens waar hij in verstrikt raakt.
Doordat Don zo obsessief bezig is met de komst van de baby, heeft hij niet door dat hij Rosie dreigt kwijt te raken.
Ik vond het een heerlijk, luchtig, herkenbaar verhaal. Vooral de opsommingen van Don, waarin hij de voor- en nadelen van bepaalde keuzes tegen elkaar afzet, vond ik humoristisch.
Het blauw van de voorkant met daarop het silhouet van een gehaaste Don Tillman is simpel, maar passend. De cover is zo in dezelfde stijl als deel één (rood) en deel drie (paars).
Kortom, een luchtige feelgoodroman die je met een glimlach zult lezen.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen