fantasy met Chinese invloeden

Liesbeth Jochemsen 04 mei 2023 Auteur
Ik kocht dit boek tijdens Fantasyfest Rijswijk in oktober 2022.
Jageres speelt zich af in een middeleeuwse setting, in China. Het is doorweven met invloeden van de I Ching.
Kaede en Taisin, twee zeventienjarige meisjes studeren aan een academie waar alleen vrouwen zijn toegelaten. Kaedie is heel aards, zonder bovennatuurlijke gaven en begeeft zich in koninklijke kringen. Taisin is een wijze vrouw vol magie en van eenvoudige afkomst.
Lang geleden hebben de mensen en de elfen een vredesverdrag gesloten. Ieder heeft zijn eigen gebied. Sindsdien is er al generatieslang geen contact meer. Maar nu lijkt de natuur uit balans. Oogsten mislukken en er duiken overal vreemde, vijandige wezens op. Het is aan Kaede en Taisin, om met een klein gezelschap, naar Tanlili te reizen, de stad van de elfenkoningin. Tijdens hun reis worden de meisjes langzaam verliefd op elkaar. Wat gedaan moet worden om het land te redden, kan de meisjes echter voorgoed uiteen drijven.
Zo nu en dan leek het verhaal een beetje op het clichéverhaal van held gaat op reis om missie te volbrengen en doet onderweg allerlei ervaringen op. Doordat er veel romantiek in zit, dit keer tussen twee vrouwen, en door de setting in China, bleef het toch boeiend om door te lezen.
Bijna aan het eind van het boek, als je denkt te weten hoe het verhaal afloopt, blijkt het toch anders te gaan dan je verwacht. Het verhaal krijgt een interessante wending die ik niet zag aankomen. Van deze wending zou nog een heel boek geschreven kunnen worden, maar dat is wellicht wat te langdradig. Wel krijgt hierdoor de elfenkoningin meer gelaagdheid, je gaat echt met haar meeleven.
Voor in het boek staat een handige lijst met hoe de namen uit te spreken. Achterin is nog een bonusverhaal opgenomen.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen