Roman over de bloedvloeiende vrouw uit Marcus 5

Liesbeth Jochemsen 24 februari 2023 Auteur
Dit boek kocht ik bij een tweedehandsboekenwinkel in Hattem.
Land van stilte gaat over de vrouw uit het Bijbelboek Marcus, hoofdstuk 5. Het verhaal speelt zich af in Israël, aan het begin van onze jaartelling. Hoofdpersoon Elianna is zestien jaar wanneer ze een middag op haar vierjarige broertje Jozef moet letten. Tijdens die middag overlijdt Jozef aan de gevolgen van een bijensteek. Elianna's vader is ontroostbaar en geeft Elianna de schuld van het ongeluk. Ook Elianna zelf vindt dat zij schuldig is aan de dood van Jozef en ze ontzegt zichzelf iedere vorm van geluk.
Wat volgt is een jonge vrouw die keihard werkt in het linnenbedrijf van haar vader en wanhopig snakt naar een beetje erkenning, vaderlijke liefde en aandacht. Elianna vindt dat haar verloofde een betere vrouw verdiend en ze verbreekt de verloving.
Dit boek snijdt verschillende thema's aan. Omgaan met het verlies van een jong kind, de verstoorde relatie tussen een vader en een dochter, maar ook de gevolgen van seksueel misbruik en jezelf kunnen vergeven komen in dit boek aan de orde.
Als Elianna ziek wordt, ziet ze dat als een terechte straf van God. Normaal gesproken is een vrouw eens per maand een paar dagen ongesteld en vloeit ze bloed, Elianna vloeit nagenoeg alle dagen. Volgens de reinheidswetten van die tijd (de auteur heeft de vrijheid genomen om er van uit te gaan dat deze strikt werden nageleefd) is een vrouw onrein zolang ze vloeit. Alles wat met haar in contact komt is ook onrein totdat het gewassen is. Ditzelfde geldt voor personen die zo'n vrouw aanraken of iets aanraken dat zij heeft aangeraakt. Dit brengt Elianna in een enorm isolement. Door het boek heen volg je ook haar zoektocht naar genezing.
Wie het bewuste Bijbelverhaal kent, weet hoe het afloopt, al is er over de bloedvloeiende vrouw verder weinig bekend. De auteur heeft van het weinige dat we van haar weten, een hele roman gemaakt, waarbij ze ook de lagere positie van vrouwen in kaart brengt. Zo waren veel dingen voor vrouwen verboden, wat Elianna geregeld in lastige posities brengt.
Dit boek is een feelgood en daar horen natuurlijk bepaalde elementen in. Toch vond ik sommige dingen wel erg clichématig en simpel opgelost. Ook staan er veel Bijbelteksten in en wordt, vooral aan het eind van het boek, Jezus veelvuldig als de redder en zaligmaker beschreven. Christelijke lezers zullen dit waarderen, voor anderen kan het wellicht wat prekerig overkomen. Wat wel leuk is, is dat elk hoofdstuk begint met een Bijbeltekst die past bij het betreffende hoofdstuk.
Wie het verhaal in de Bijbel wil lezen, kan het vinden in Marcus 5:21-33.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen