Anders dan verwacht

Liesbeth Jochemsen 30 juni 2022 Auteur
Ik won dit boek met de december winactie 2021 van Uitgeverij Zilverspoor/ Zilverbron, waarvoor dank. Ook wil ik graag de auteur bedanken voor het beschikbaar stellen van het boek.
Vol enthousiasme begon ik aan dit boek. Het speelt zich af op het supercontinent Pangaea, 225 miljoen jaar geleden. Er was door iemand gezegd dat er ook dinosaurussen in voorkomen en dat sprak me erg aan. Ik kon dan ook niet wachten tot de eerste dino's zouden verschijnen. Dinosaurussen komen er inderdaad in voor, maar de frequentie waarin en de mate waarop ze werden beschreven vond ik erg teleurstellend. Als ik dit van te voren had geweten, had ik het boek waarschijnlijk niet gelezen.
Los daarvan is het meer een verhaal in een soort middeleeuwse setting met dus af en toe een dinosaurus. Je volgt Xugan, een jongeman wiens thuisstad wordt vernietigd. Hij is de enige overlevende en onderneemt een lange reis om steden en volken door het hele land te waarschuwen voor het verraad van Egar.
Naast Xugans verhaallijn volg je nog tal van andere verhaallijnen. De korte hoofdstukken maken het overzichtelijk. Net zoals dat telkens duidelijk wordt aangegeven in wiens verhaallijn we zitten. Toch dacht ik op een gegeven moment: niet nóg een verhaallijn. Het zijn er al zoveel. Later in het boek worden sommige lijnen gelukkig samengevoegd. Dit boek is duidelijk het eerste deel in een serie. Aan het eind zijn er namelijk nog te veel losse eindjes.
Het verhaal zelf vond ik verder wel vermakelijk om te lezen. De verschillende volkeren op Pangea en vooral de stad Atlantis zijn gedetailleerd beschreven. Je ziet alles zo voor je.
De landkaart voorin het boek is bij het lezen een handige toevoeging.
Wie dinosaurussen verwacht, kan denk ik beter een ander boek lezen waar deze dieren een grotere rol hebben. Wie houdt van een fantasy avontuur over een jongen op een queeste is hier beter op zijn plek.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen