Wildvuur (3 sterren)

LifeBetweenBooks 13 februari 2022
Als de jonge Vesper samen met zijn moeder en broer Or wordt meegenomen door een vreemd volk dat volhoudt dat Vester hun god is, kan niemand voorzien wat Vesper’s rol is in dit alles. Angr, de leider van het vreemde volk, zegt dat Vesper hem heeft geroepen, maar daar kan Vesper zich niets van herinneren. Terwijl Vesper zal moeten groeien in zijn rol als ‘god’, wordt zijn moeder ernstig ziek en gaat zijn broer in de leer bij een oude vrouw. Vesper is nog maar een kind, maar hij gaat zich steeds schuldiger voelen over alles wat er om hem heen gebeurd. Is het dan toch zijn schuld, dat zijn kring is aangevallen?

Het was een boek dat vrij vlot doorlas. Het is dan ook niet heel dik en dat beviel me wel. In dit eerste deel zat voor mijn gevoel nog niet heel veel spanning, maar door de cliffhanger aan het einde van het boek verwacht ik dat dat in deel 2 helemaal goed gaat komen. Ik wist in eerste instantie ook niet zo goed wat ik moest verwachten van een hoofdpersoon die nog zo jong is, maar de manier waarop Vesper naar de wereld kijkt is al vrij volwassen en door het wisselende perspectief is de jonge leeftijd niet storend.

De familiedynamiek tussen Vesper, zijn moeder en zijn broer speelt een belangrijke rol en is ook goed uitgewerkt. Or komt echt over als een zorgzaam persoon en het is duidelijk dat Vesper’s moeder veel van haar kinderen houdt. Ook vind ik Angr best sympathiek. Zeker als je bedenkt dat hij de familie heeft ‘ontvoerd’. Een leuk pluspunt vind ik ook de soort van flashbacks aan het begin van sommige hoofdstukken. Hierdoor krijg je een beetje achtergrond informatie, die op sommige punten heel welkom was. Ik had het dan misschien ook fijn gevonden om een soort proloog/inleiding van het verhaal te worden, waarbij we wat meer over Vesper’s jeugd mee zouden krijgen. Daarnaast miste ik af en toe een beetje actie. Er werd veel gepraat en ook het verleden van het volk van Angr was soms nog een beetje vaag.

Al met al vond ik het een goed debuut en ik denk dat er veel ruimte is gecreëerd om het verhaal verder uit te breiden in de vervolgdelen. Ik ben benieuwd hoe het Vesper en zijn broer verder vergaat en hoe het volk van Angr daar een rol in gaat spelen. Ik geeft het boek dan ook 3.5 sterren.

Meer recensies van LifeBetweenBooks