Sterke thriller

Lilian 04 maart 2022
In De verloren jongen maken we kennis met Julia Menken. Julia is profiler bij de politie en behandelt vooral cold cases, waarin zij regelmatig voor een doorbraak gezorgd heeft.
Wanneer er in Arnhem een vermoord jongetje wordt gevonden, wordt Julia verzocht om een profiel van de dader op te stellen. Julia staat hier niet om te springen omdat ze zo haar redenen heeft om zich niet meer ‘in het veld’ te begeven.
Zodra Julia zich echter in de zaak heeft vastgebeten, laat zij niet meer los. Lukt het haar om meer moorden te voorkomen en wat moet ze doen als de moordenaar contact met haar opneemt?

De verloren jongen is een geweldig eerste deel van de serie over Julia. Het verhaal gaat snel, zit vol gruwelijke details en is super spannend.

We leren Julia uiteraard goed kennen. Ik voelde echter niet direct sympathie voor haar, vooral omdat ze redelijk egoïstisch is. Ze merkt helemaal niet op wat in haar privéleven afspeelt, terwijl ze gedragsdeskundige is. Hierdoor gebeuren er dingen die Julia, in mijn ogen, voor had kunnen zijn.

De overige personages leren we minder goed kennen, alleen Daniel, Julia’s man komt redelijk uitgebreid aan bod.

Sommige keuzes van de auteur vind ik jammer. Er had wat minder drama mogen zijn, zeker tegen het einde. De spanning in het boek maakt dat echter helemaal goed. Pas tegen het einde begon ik vermoedens te krijgen over de dader en het blijft spannend tot de laatste bladzijde.

Er komen bijzondere en heftige onderwerpen aan bod, zoals mentale ziektes. Enerzijds speelt de drama in Julia haar privéleven zich hieromheen af, anderzijds is de moord ook hieraan gelinkt. Het zijn onderwerpen die ik nog niet super vaak voorbij heb zien komen en dat is absoluut weer een pluspunt.

De schrijfstijl van Van Mierlo is heel vlot. Er worden weinig moeilijke woorden gebruikt en de zinnen lopen vloeiend in elkaar over. Tere zieltjes kunnen dit boek beter overslaan, want er komen redelijk wat gruwelijke details aan bod.

Al met al heb ik genoten van deze thriller. Dat we Julia ook privé goed leren kennen zorgt voor een compleet beeld van haar als hoofdpersoon. De ontknoping liet lang op zich wachten en de spanning hield lang aan. Ik kan dan ook niet wachten op het volgende deel!

Hartelijk dank aan uitgeverij De Crime Compagnie voor het leesexemplaar.

Meer recensies van Lilian