Een tocht vol levenslessen

linc91 17 januari 2023
“Het leven leert ons altijd meer dan de Vreemde Weg naar Santiago. Alleen hebben wij niet veel vertrouwen in de lessen van het leven.”

In ‘De pelgrimstocht naar Santiago – dagboek van een magiër’ van Paulo Coelho gaat een magiër op zoek naar zijn zwaard. Hij mag deze pas in ontvangst nemen als hij heeft bewezen dat hij het waard is. En daartoe wordt hij op pad gestuurd. Samen met zijn gids Petrus loopt hij de Jakobsroute, de weg naar Santiago de Compostela. Onderweg krijgt hij opdrachten en levenslessen mee, en komt hij voor de nodige beproevingen te staan.

Het is een inhoudelijk interessant boek die je aan het denken zet. En die levenslessen leveren mooie quotes op, zoals die hierboven. Ik heb dit boek dan ook met een markerstift gelezen om de mooie, betekenisvolle zinnen die ik tegenkwam te highlighten. Desondanks vond ik het niet altijd een makkelijk boek om door te lezen. Meerdere keren heb ik boek weggelegd om het maanden later weer op te pakken. Om het uiteindelijk toch met plezier uit te lezen.

Naast de – naar mijn mening wat zweverige – opdrachten en lessen voor de magiër, is het ook een beschrijving van de Jakobsroute. De weg van St.-Jean-Pied-de-Port naar Santiago de Compostela door het noorden van Spanje is een bekende en veel belopen pelgrimsroute, met als einddoel het graf van de apostel Jakobus. Afgelopen jaar heb ik zelf de tocht deels gelopen, en het was erg leuk om plaatsen en herkenningspunten in het boek te herkennen. Maar ook als je de tocht (nog) niet hebt gelopen is dit een interessant boek, waarin je met de magiër mee gaat op pelgrimstocht.

Wil je een boek lezen over hoe het is om de Jakobsroute / de Weg / de camino te lopen? Kies dan vooral een ander boek uit. Maar zoek je een verhaal vol mooie levenslessen, met een vleug magie, en met de Weg naar Santiago als decor? Dan is dit zeker een aanrader.

Meer recensies van linc91