Bloemeneiland , spannend verhaal

Linda de Jong 03 juni 2024
Suzanne Vermeer luidt hier al jaren de mei of zomervakantie in dus laat de zon maar doorkomen. ;)
Al eerder las ik: Het paradijs, Bella Italia en Zomertijd, maar de winterse uitgaven vind ik ook altijd erg leuk om in de kerstvakantie te lezen.

In de proloog, ligt een vrouw op tafel. De sfeer is grimmig en nieuwsgierig makend. Wat is er in vredesnaam gebeurd en hoe loopt dit af?

Hoofdstuk 1 begint in Deventer waar Pien in haar salon staat. Ze is net in een emotioneel gesprek verwikkeld, met een vrouw die, i.v.m. haar ziekte haar haar kort moet knippen.

Het boek telt in totaal 52 hoofdstukken. Het verhaal speelt zich grotendeels af op Madeira.
Een heerlijk groen en bloemrijk decor dat gelijk naar vakantie doet verlangen.

In het verhaal is Pien ook aan vakantie toe. Sinds de dood van haar moeder een halfjaar geleden zit ze er behoorlijk doorheen. Om haar thuissituatie te ontvluchten en weer wat energie te krijgen, besluit ze, om met beste vriendin Leo op vakantie te gaan. Terwijl ze nog over de locatie twijfelen, krijgt Pien uit onverwachte hoek een mysterieus bericht. Dit spoor brengt hen naar het groene Madeira. Wanneer daar steeds meer geheimen naar boven komen, lijkt alles wat Pien over haar verleden dacht te weten anders te zijn...

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik Bloemeneiland iets minder spannend vind, en ik zag de ontknoping al een tijdje aankomen. Maar het is nog altijd fijn voer om mee te nemen en lekker in het zonnetje te zitten. De (vriendinnen) vibes en de zomerse locatie maken veel goed. Het verhaal zit (zoals altijd in de Vermeer-boeken) prima in elkaar en de personages zijn goed uitgewerkt.

Pien is een vriendelijk personage om te volgen. Soms is ze wat onzeker en gaat ze wat te veel in haar werk op, maar ze heeft het hart op de goede plaats. Leo is spontaan en impulsief, maar een goed 'tegenwicht' in de vriendschap. Ze is ook doortastend en zonder haar zou het saai worden. Samen vullen ze elkaar mooi aan.

Ondanks dat het dit keer meer een spannend verhaal is, dan een thriller, laat het je meedenken over de ware toedracht. Bloemeneiland is een verhaal dat prettig leest en niet al te ingewikkeld is, waardoor het een heerlijk boek is om even lekker een paar uurtjes in weg te duiken.

Meer recensies van Linda de Jong