Heerlijk kersterig

Linda de Jong 16 oktober 2024
Happy Ever After (1) - De kerstboekwinkel

Met een vakantie op het oog en alleen handbagage voor aan boord, was ik gedwongen al mijn boeken thuis te laten. Een boze droom voor een Incrediblybookworm (dat begrijp je vast en zeker als je net zoveel op book-platforms zit als ik :)

Mijn vakantie ervoor afzeggen ging wat ver, maar gelukkig had ik in allerijl nog wel mijn ereader in mijn jaszak gestopt. Iets wat op Schiphol meteen het alarm deed afgaan, want waarom zat het niet in de tas? Maar na enige uitleg mocht ie gelukkig alsnog mee.

Omdat thuis *Middernacht in de boekwinkel* stralend tussen alle glitter in het midden van mijn bureau op me lag te wachten, besloot ik om het eerste deel te luisteren op m’n mobiel. Wat een heerlijk kersterig verhaal. Ik kwam helemaal in de stemming, ware het niet dat ik iedere keer in slaap viel. De prettige vertelstem van Dafne Holtland werkte blijkbaar zo kalmerend dat ik iedere keer maar een hoofdstuk kon luisteren, om dan veel later wakker te schrikken van een uithaal of gebeurtenis in de boekenwinkel.

Hilarisch: iets met de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. En dan tot de volgende dag moeten wachten om de rest te horen. Waar was ik ook alweer gebleven? Uiteindelijk ben ik wisselend overdag gaan luisteren of in de avond verder gaan lezen op de koboreader.

Jenny Colgan was altijd al een van mijn favorieten, maar deze kerst boekenwinkel serie is toch echt mijn lievelings. Niet alleen de personages zijn leuk om te volgen, ook het decor van een boekenwinkel in Edinburgh is helemaal te gek. Je kunt de winkeltjes uittekenen in de drukke winkelstraat.

Over het boek
Sofia heeft een geweldig leven. Ze is knap en slank en daarnaast een succesvol advocate, ze is getrouwd met de meest knappe en interessante man. Ze hebben samen drie schattige kinderen, een vierde op komst en ze wonen in een prachtig, duur huis.

Carmen leeft in de schaduw van haar oudere, weer zwangere zus Sofia. Ze heeft zich bij haar vergeleken altijd al een mislukkeling gevoeld. Als Carmen haar baan kwijtraakt en Sofia (met wat aanmoediging van hun moeder) haar aanbiedt om bij haar familie te komen logeren en een van Sofia's klanten te helpen tijdens de feestdagen, heeft Carmen niet het gevoel dat ze nee kan zeggen.

Als ze aankomt en ontdekt dat ze in de kelder slaapt (naast de vervelende oppas) en dat er van haar verwacht wordt dat ze haar hoogzwangere zus helpt met haar nichtjes en neefje op avonden dat de oppas op les is (en haar zwager op zakenreis) en dat de boekwinkel waar ze gaat helpen meer weg heeft van een opslagruimte dan van een boekwinkel, heeft ze opnieuw het gevoel dat ze er als verkapte oppas ingeluisd is.

En zo begint het verrukkelijke verhaal. Hoewel er veel romantiek in dit boek zit, is het vooral een verhaal over zussen en familie en het vinden van je plaats in die familie.

Heel benieuwd naar het tweede boek in deze serie, waar Carmen verborgen schatten ontdekt in de boekenwinkel.

Meer recensies van Linda de Jong