Een warenhuis vol mysterie

Linda de Jong 25 augustus 2024
De trilogie van Winterhuishotel was een spannend jeugdavontuur dat naar meer smaakte, dus toen ‘De vloek van negen’ voorbijkwam, opnieuw een verhaal vol raadsels en geheime codes, was ik benieuwd of het net zo’n tof verhaal zou worden.

‘’Het zou de leukste vakantie van zijn leven worden: vijf weken logeren in de grootste winkel van de wereld met een reuzenrad op het dak en een ijssalon met de gekste smaken. Maar in de winkel loert een groot gevaar…
Er gebeuren vreemde ongelukken en Zander vangt telkens weer die ene raadselachtige naam op: Darkbloom. Volgens een oude legende keert deze duistere macht terug om de winkel te vernietigen. Zander en zijn nieuwe vriendin Natasha ontdekken geheimzinnige inscripties op de muren – aanwijzingen naar een verborgen kamer, met daarin het laatste redmiddel om Darkbloom te verslaan. Alles wijst erop dat Zander de enige is die de codes kan kraken – maar hoe overwint een jongen met hoogtevrees een kwaadaardige, sluwe vijand?’’

Mijn mening
Wie 'Winterhuis Hotel' kent, weet dat Ben Guterson goed is in het opzetten van een magisch, spookachtig decor. De boeken hebben zeker overeenkomsten, want ook dit boek zit weer vol raadselachtige avonturen en een familiemysterie. Alleen dit keer is het geen hotel, maar een geweldig groot winkelpaleis, genaamd De Negen. Maar liefst achttien verdiepingen om te ontdekken. (Hoe gaaf zou dat zijn om het te decoreren in Halloween stijl.) Ook leuk om rond die tijd voor te lezen in de klas.

Zander Olinga gaat vijf weken lang bij zijn oma Zina logeren, want zijn ouders gaan op onderzoek om een boek te schrijven. Oma Zina is hartstikke stoer, want ze is de eigenaresse van het grootste warenhuis ter wereld. En dat is niet zomaar een warenhuis, dit warenhuis is echt geweldig, met een enorm atrium, een bibliotheek, leeszaal en een kunstgalerie en verdiepingen vol bijzondere winkels.

Als Zander aankomt in het warenhuis, wordt al meteen duidelijk dat er iets niet helemaal pluis is. De stroom valt geregeld uit en waarom reageert oma zo vreemd op bepaalde woorden? Al snel gebeuren er meer bijzondere dingen. Samen met Natasha, een meisje dat tijdens de lunch of diner boven de hoofden van dinerende mensen schommelt, gaan ze op onderzoek uit.

De verdiepingen en de daarbij behorende inscripties op de muren spelen een grote rol, maar Zander en Natasha nemen je overal mee naar toe in het hotel. Een leuk inkijkje in de leeszaal, de winkels en zelfs in de kelder van het gebouw. Het boek wordt al snel spannender en ondanks dat het een dikke pil is, heb je het boek zo uit. Het grotere lettertype, en de illustraties van Kristine Kister helpen daar zeker bij.

Vanwege de familie namen, kan het handig zijn om een blik te werpen op de stamboom (voor in het boek), of juist achterin waar een soort fotogalerij staat met portretten van de hoofdpersonen.

Ik ga niet te veel van het verhaal weggeven, want dit is juist zo’n leuk boek om zelf te ontdekken.
Een heerlijk boek voor in iedere vakantie, maar ook in het najaar, wanneer de wind om het huis giert.

Meer recensies van Linda de Jong