Dwars & Co terug in boekenland

Linda de Jong 09 september 2024
Het verhaal begint met échte journalistiek uit De Rioolkrant, zo krijg je onmiddellijk een korte samenvatting van het gebeuren.

In het eerste deel van Dwars & Co, waren Dwarsliggers, de kleine figuurtjes de oorzaak achter alle menselijke ongemakken. In dit tweede deel hebben de Dwarsliggers, het inzicht gekregen dat mensen eigenlijk best te pruimen zijn.

Dus het is afgelopen met gaten in je sokken, jeuk waar je niet bij kan en beschimmelde kaas.

( Ja, dat waren dus de dwarsliggers, maar als je me niet wil geloven, lees dan vooral even deel één terug) :)
In deel twee is dit dus allemaal verleden tijd, want de dwarsliggers hebben hun leven gebeterd en zijn nu regelaars. Ze helpen mensidioten (eh…mensen) in plaats van hen het leven zuur te maken.

Hmmm, ik weet niet, vind jij dat ook zo moeilijk te geloven?

‘’Regelaars zijn overal. In elk land en in elk dorp. In alle straten. Ook in jouw huis.
Het leven lijkt eindelijk volmaakt... (jaja)
Niets is wat het lijkt als je maar de goede kant opkijkt…’’

Wat gaat er dan mis in de Wirwarstraat van de stad Kronkeldonk?
Ze krijgen de ene ramp na de andere te verduren, het staat in vuur en vonk en er zwemmen piranha’s in de poeppotten. Moet je je voorstellen dat je een grote boodschap aan het doen bent en dat er plots een piranha in je bil bijt. Dat klinkt toch heel verdacht, of is er iets anders aan de hand?

Hoogste tijd voor een spoedoverleg!
Samen met andere regelaars zoekt Stip de dader(s) en komt hij zo in contact met geheimzinnige en enge figuren als ‘mensmormels, ‘mensaugurken’ een gigantische badeend en zombieratten Terwijl de verdachtenlijst steeds groter wordt, groeit er langzaam een plannetje in Stip zijn hoofd.
Je leest het allemaal in dit maffe tweede deel van Dwars & Co! Een heerlijk eigenwijs boek om voor te lezen, of om zelf te lezen vanaf een jaar of zeven.

De zwart-wit tekeningen maken het verhaal helemaal af. Als je bij de woorden al een beeld in je hoofd hebt, de knotsgekke illustraties overtreffen alles. Weet je hoe een gloeiendhete gesmoltenkaasboterhammaker eruitziet? Een schrikschrokker, krommetenenwrikker, knijpgrijper? Of een chocoladefabriek die ineens is veranderd in een snotfabriek. (Ieks.)

Voor meer van die rare woorden moet je zeker de woordenlijst achterin eens goed bekijken.
Dit boek is één groot avontuur. Zal het Stip en zijn vrienden lukken om de daders te vinden?
Aanrader!

Meer recensies van Linda de Jong