Lekker speels ruimteverhaal in prentenboekversie

Linda de Jong 24 juni 2024
De ruimte is prachtig en er valt veel te ontdekken.
Behalve sterren zweeft er van alles rond

Sam is dol op voetbal.
Daar lag de bal, mooi op het gras
Sam trapt hard, de bal gaf gas

Op een dag verdwijnt de bal, dwars door de wolken en nog hoger
en komt helemaal in het heelal terecht.

Oeps, Sam kijkt zuur, maar gelukkig in het heelal houden ze ook van voetbal.
Maar of iedereen daar zo blij mee is?

In *Een bal in het heelal* word je op volle kracht mee op reis genomen. Eerst naar de maan, waar een meisje (ze heeft wat weg van Rapunzle) met een lange vlecht op ons wacht. Dan langs alle planeten, de zon, Mercurius, Venus en nog veel meer, om daar kennis te maken met de vrolijke bewoners. Wist je dat op het koude Uranus een Urgh woont?

Een bal in het heelal is een leuke manier om kinderen kennis te laten maken met de ruimte en hun fantasie daarbij te prikkelen. Want hoe kan de bal in het heelal terecht komen. Zo dichtbij is het toch niet? En hoe kan het dat de bal ook weer terugkomt op de aarde? Ik zie die lange vlecht van het meisje al helemaal voor me . Misschien kunnen we langs haar vlecht naar de aarde afdalen. :)

De prachtig gekleurde omslag is een echt oog (uh... bal) vanger en nodigt meteen uit om het boek op te pakken en door te bladeren. De geweldige illustraties van Peter-Paul Rauwerda, vullen de vertelkunst van Margaretha van Andel helemaal aan. Bij iedere bladzijde die je als lezer om gaat slaat vergroot het kijk- en leesplezier. De dichtvorm maakt het geheel lekker speels.

Terwijl in de ruimte de ballen om je heen dansen, maakt de arme buurvrouw van Sam zich grote zorgen. Je ziet al helemaal aankomen wat er kan gebeuren.

Het verhaal wordt verteld in rijmende vorm en in korte zinnen, wat voor beginnende lezers fijn is. De tekst is rijk en moeilijke woorden worden niet uit de weggegaan. Leuk voor thuis en op school. In de klas kunnen er allerlei projectjes mee worden gedaan.

Aanrader voor kleine voetballers & astronauten in de dop

Auteur: Margaretha van Andel | Illustrator: Peter-Paul Rauwerda| Uitgeverij: Lemniscaat | Leeftijd: vanaf ca. 6 jaar

Meer recensies van Linda de Jong