Aanrader! Een zee van ruimte

Linda de Jong 01 juli 2024
Een zee van ruimte

Wanneer je op één of andere manier niet helemaal past binnen de binaire man-vrouw tweedeling zoals we die kennen binnen onze samenleving, noemen we dat non-binair. Non-binair zijn is dus een genderidentiteit waar je je mee kan identificeren. Iedere persoon beleeft en benoemt dit op diens eigen manier.

Maar waarom voelen we ons dan zo ongemakkelijk bij tussenposities en meerduidigheid? En waarom was het verlangen naar meer ruimte en fluïditeit ook voor Lara Billie zelf een hobbelige zoektocht? Gaandeweg merkt die dat we elkaar in het verlangen naar duidelijkheid en zekerheid iets heel moois onthouden: de ruimte om ons veelzijdige zelf te zijn en de wereld echt te zien.

‘’Ik vraag me af waar ik al die tijd was. Het lijkt alsof mijn kern, mijn hele wezen op die ene plek in mijn lichaam verscholen zat. Een lichaam dat ik in de spiegel nooit herkende als het mijne. Hoe maak je contact met je kern en je lijf als je omhulsel vreemd en onbekend voelt?’’

Lara Billie Rense neemt je mee door het leven, vanaf het begin tot aan het heden, dwars door alles heen, door de strijd, kracht, boosheid, pijn, kwetsbaarheid en de liefde. Alles mag er zijn.

In een zee van ruimte vertelt Lara Billie, als in een soort dagboekvorm over diens gevoelens die zich voordoen vanaf de vroege jeugd. Hoe graag Lara Billie ondoordringbaar zou willen zijn. Als een amoebe die dingen op kunnen slokken zonder dat wat van buiten komt de hele cel binnendringt, zo dat niemand meer toegang heeft tot het deel dat zo kwetsbaar voelt.

Maar Lara Billie is geen amoebe, het wordt steeds moeilijker om vrolijk te zijn of sowieso maar bij dat gevoel te komen. Lara Billie leeft in een soort vacuüm op zoek en naar diens ware identiteit. Dingen die voor de meeste kinderen vanzelfsprekend zijn, voelen vreemd.

‘’Ik ben een achterblijver, een nog niet ontkiemd zaadje, omringd door bloeiende planten, mensen die voortvarend op een helder doel afgaan. Ik kom maar niet door mijn vlezige omhulsel heen. Bij gewassen heet dat kiemrust, het ontspruiten gebeurt later, onder de juiste omstandigheden. Maar zo voelt het niet bij mij, Ik voel geen rust. En de omstandigheden laten ook te wensen over.’’

‘’Wanneer je jezelf in niemand herkent gaat de verandering in jezelf terloops, bijna onopvallend. Als een neus die gewend raakt aan de onbekende geur van een vreemd huis. ‘’

En dan die grote borsten. Alsof het leven een grapje maakt. Vriendin M, met wie Lara Billie in september gaat trouwen, is steun en toeverlaat. Ze begrijpt de wens om de borsten te laten amputeren. Na de operatie staart Lara Billie verwonderd naar een trans-persoon. De transitie is nu eindelijk voelbaar en zichtbaar. Een tussenmens met een tussenstem.

‘Een zee van ruimte’ is een ontroerend, open en persoonlijk verhaal. Het helpt mensen om een beeld te vormen en alles beter te begrijpen, Lara Billie schrijft duidelijk over twijfels, onbegrip en gevoelens, op een stoere, openhartige wijze. Je wordt als lezer meegenomen in de gedachten, de wensen, emotionele ontwikkeling en de ervaringen van de hoofdpersoon. En in de ontwikkelingen die de laatste jaren heeft plaatsgevonden op het gebied van transitie en hormonen.

En mocht je nu denken dat een boek over genderidentiteit niet lekker leest, dan heb je het mis.
Buiten dat het debuut je aan het denken zet, weet Lara Billie je net als op de radio te verrassen met een ontroerend mix van humor, veelzijdigheid en ontroering. Aanrader voor iedereen die eens buiten gebaande paden wil lezen.

Meer recensies van Linda de Jong