Een ode aan de fantasie

Linda de Jong 11 juli 2024
Dit prentenboek is een feestelijke ode aan de rijke variëteit van fantasie.
Oeps. Inkt gemorst. Foutje.

Ik? Een foutje? Echt niet!
Als ik wil, ben ik een …
een….
een … TOR !

‘’Je zult maar een foutje zijn. Een inktvlek van een illustrator… Dan heb je toevallig wel pure mazzel, want dan kun je alles worden wat je maar wilt: iets met vleugels, een vis in het water, een stuiterdier, een pretvlek, een banjerbeest…

Dan kan ik lekker lopen.
Trippelen en trappelen
Torie! Torie! Torie!

Het uitgangspunt van het boek is een inktvlek. Creatievelingen kennen het geheim, als je lang genoeg kijkt, zie je steeds meer mogelijkheden in zo’n vlek. Fantaseren rekt de grenzen op van je leven en maakt het zoveel leuker.

Dit is weer zo’n slim in elkaar gezet prentenboek, met heerlijke, uitbundige illustraties, waar je niet op uitgekeken raakt. Het typische kenmerk van de boeken van Pieter Koolwijk en Linde Faas is de tot leven gebrachte boodschap: 'Iedereen is anders, je mag zijn wie of wat je wilt. Of dat nu en zeezwever, waterglijder of een banjerbeest is.'

Dat zie je voor je, toch? Of een banjerbeest wel bestaat doet er niet toe, de vlek is wat hij wil zijn
Het wordt ook in dit verhaal op een originele, fijnzinnige en vertederende manier naar voren gebracht. Laat anderen je nooit beperken om je te ontplooien tot wie je bent.

Ja, het thema is niet te missen, maar dat maakt dit boek ook zo leuk. Foutje? Echt niet! Is een Kleurrijk voorlees- en kijkboek ineen. Als prentenboek en illustratie liefhebber is dit echt een geweldig boek en daar komt nog bij dat ik fan ben van dit duo.

Een aanrader voor scholen, naschoolse opvang en gewoon lekker voor thuis. Om veel in te bladeren, kijken en cadeau te geven.

Meer recensies van Linda de Jong