Het Bontebeestenhotel : feestje van een prentenboek

Linda de Jong 11 juli 2024
Vrolijk en sprankelend: Het Bontebeestenhotel is er één om niet te vergeten en dient dan ook direct opgepakt te worden. Ik voelde me gelijk aangesproken, want dit prentenboek is voor vreemde vogels, rare snoeshanen, zwarte schapen, luizen in pelzen, zondebokken en sloddervossen. …

Het feestje begint al bij de omslag, waar een grote imposante leeuw op een sofa ligt. De Lobbyleeuw. In zijn poot een kelk met bruisende drank. Zijn blik is in de verte, bij alle gasten die komen en gaan. Zo kan hij alles in alle rust goed bekijken.

En er valt ook een hoop te zien voor de lezer.
Dit hotel zit namelijk van onder tot boven vol met een bonte verzameling dieren. Sommige dieren werken er. Andere zijn er te gast. De meeste dieren zijn er al een hele tijd. Ze komen van over de hele wereld, van heinde en ver.

Ga je mee op onderzoek?
‘’De Draaideurdobermanns zijn de bewakers van het hotel. Ook vandaag staan ze weer op hun post, elk aan één kant van de draaideur. Ze zien er gevaarlijk uit en dat is maar goed ook, want van poedels zou niemand onder de indruk zijn. Het zijn per slot van rekening bewakers en die moeten er wel een beetje stoer uitzien. Daarom grijnzen ze gevaarlijk en laten hun grote tanden flikkeren. ‘’

Een leuk detail: het zijn broer en zus. In hun vrije tijd vinden ze het leuk om samen te handwerken.
Achter de balie van de receptie staat de Receptiereiger. Laat je niet afschrikken door zijn ijsblauwe ogen en scherpe snavel, want hij is eigenlijk gewoon een beetje saai. Maar dat geeft niets, hij doet zijn werk goed en anders had hij wel op een podium voor grappenmakers gestaan. Ieder zijn ding.

Via allerlei beesten maak je een rondje door het hotel. De naam van de dieren verraadt op een grappige manier wat hun functie is. Elk dier heeft zijn eigen verhaal en prachtige illustratie. De Keukenkaaiman sla ik persoonlijk liever over, maar de Toilettijger is mijn favoriet (al moet ze wel heel erg vaak plassen). De Toilettijger was vroeger dol op reizen. Ze reisde de hele wereld rond, voor ze een vaste plek in het hotel vond.

De Ganggazelle is zó dol op haar fiets, dat ze deze naar zichzelf heeft vernoemd.

Niet alleen de verhalen van Stefan Wolters zijn om te smullen, ook de illustraties van Yvon van Oel zijn geweldig. Er valt zo veel op te zien. Wat ook heel grappig is dat soms niet alleen het dier uit de tekst te zien is, maar ook andere dieren. Door dit inkijkje word je vanzelf nieuwsgierig naar de rest van het boek. Ik moest het ook eerst helemaal doorbladeren voor ik de rust had om ieder verhaal te lezen en te bekijken.

Neem plaats aan tafel in het restaurant en laat je bestelling opnemen door de Restaurantraven, of doe een drankje aan de bar bij de Barbarbeel. Hoor je de muziek van de Bigband al? Terwijl de Keukenkaaiman je diner klaarmaakt, kun je genieten van de stand-upcomedy van de Hi-Ha-Hyena – of van de aanblik van een van de andere harige hotelgasten en merkwaardige medewerkers! Let maar goed op: er is altijd meer te zien dan je denkt.

Meer recensies van Linda de Jong