Wat een leuk en stoer debuut

Linda de Jong 09 september 2024
In de grote entreehal van het huis wachten een heleboel uitzonderlijk griezelige familieleden ongeduldig op de komst van de nieuwe Grissel

Als Anders Grissel (niet te verwarren met griezel) geboren wordt, kan zijn vader niet wachten om te ontdekken wat voor griezelig talent of uiterlijk de nieuwe Grizzelbaby heeft. Maar Anders blijkt normaal te zijn. Erger nog: Hij is Meganormaal!

Dat laatste kun je niet zeggen van de familie Grissel, want die zijn pas echt griezelig. Neem Anders zijn vader, met de lange, puntige hoektanden en acht akelige spinnenpoten op zijn rug. Zijn moeder heeft enorme horens op haar hoofd. Stiekem hoopt zijn vader dat Anders een vuurtong zal zijn, net als zijn overgrootvader Cornelius Vuurtong. Dat is heel zeldzaam.

Maar er is nog hoop, want oudoom Florentijn kreeg ook pas op zijn tiende monsterlijke trekjes. Tot die tijd leeft Anders net als zijn huisgenoten en doet mee met allerlei monsterlijke activiteiten, zoals de nachtelijke jachtuitjes in het bos en het eten van gruwelijke maaltijden.
De spannende avonturen worden bijgehouden in een mooi schrift. En dan wordt hij tien jaar.

Anders blijft verlangen naar een normaal leven. Hij wil gewoon voetballen, vrienden maken en niet die suffe zwarte kleren aan, maar bovenal wil hij dat mensen niet meer bang voor hem zijn. Hij bedenkt in het geheim een plan om normaal te zijn.

Maar je voelt het op je klompen aankomen, dat kan natuurlijk niet goed gaan. Meneer Eldijk van het Bestuur van Nette Mensen en Orde op Zaken krijgt lucht van de zaak. Anders moet nu kiezen wat écht belangrijk is.

Wat een ontzettend leuk debuut is dit van Erwin van den Eshof. Jonge lezers zullen aankomende periode, met Halloween op komst zeker van dit verhaal smullen. De mix van familie, humor, avontuur en een vleugje griezelen leest heerlijk weg. En er zit een mooie boodschap in het verhaal wat het helemaal af maakt.

Het is leuk en toegankelijk geschreven, met kleurrijke personages die je meteen in je hart sluit.
De humor in het verhaal en de zwart-wit illustraties van Richard Raaphorst deden me regelmatig lachen. Zo ook het verhaal van de kabouter. Heerlijk! Ik heb genoten. Ik hoop echt dat er hier een vervolg op zal komen, want ik heb nog lang niet genoeg van de Grissels .

Meer recensies van Linda de Jong