Leuk origineel prentenboek met echte lijven

Linda de Jong 01 juni 2024
Lilly, Hanna en de zeven omaatjes,
(Met echte lijven)

Lilly gaat vandaag met haar vader naar het zwembad, dat wordt superleuk! In haar hoofd heeft ze al een heel plan, dat wordt lekker gek doen en van glijbanen afroetsjen. Het plan valt bijna in het water als papa afzegt. Maar gelukkig gaat zijn vriendin Hanna met Lilly mee. Nou ja gelukkig, Lilly is teleurgesteld. Hanna is saai en doet vaak boos. Dat gaat een gezellige boel worden.

Eenmaal in het zwembad gaat het precies zoals Lilly denkt, Hanna gaat aan de kant zitten en wil niets. Maar verhalen lopen soms anders af dan je denkt.

Lilly zwemt boos weg en ziet verderop iets vreemds en opvallends. Zeven omaatjes springen en swingen in het bad. Wanneer een omaatje tegen Lilly begint te praten, barst Lilly gelijk in tranen uit.

‘Ik ben Hanna niet kwijt, Hanna is mij kwijt!’ roept Lilly. De omaatjes schrikken ervan. Kunnen ze Lilly helpen?

Vanaf het moment dat papa afzegt, zie je in de illustratie het gezicht van Lilly gelijk veranderen. Haar voorpret, is meteen over en haar gezicht staat op onweer. Het is niet makkelijk om je teleurgesteld te voelen, niet voor groot en zeker niet voor kleine mensjes. Maar is het wel echt zo erg?

Het is geweldig om te zien dat verwachtingen om kunnen slaan. Het verhaal is vermakelijk geïllustreerd, met herkenbare beelden, vanuit het perspectief van de kleine Lilly. Maar ook met veel herkenning voor de badgasten.

De subtitel in de sticker brengt een belangrijke boodschap. ‘’Mensen, met echte lijven …’’
De nieuwsgierigheid is geprikkeld. Het is ook de eerste sticker die ik niet gelijk van de omslag trek. Deze mag blijven zitten! Wat een heerlijk, origineel prentenboek. :)

Lilly, Hanna en de zeven omaatjes is een prettig verhaal wat bijdraagt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van jonge kinderen, met mooie thema’s, als: ouderschap, veiligheid, vriendschap en je zelf kunnen zijn (en toch van elkaar houden).

Naast de tekst, zijn ook de illustraties van Elsa Paulson. Ik heb genoten van de leuke prenten, waarbij de omaatjes gelijk opvallen. Je zou over ieder omaatje een eigen verhaal kunnen verzinnen. Prachtig!

Aanrader voor thuis & school.

Meer recensies van Linda de Jong