Origineel prentenboek over (on)geluk

Linda de Jong 01 juni 2024
Loop nooit onder een ladder
Een boek over (on)geluk

Bijgeloof, geluk of ongeluk. Daar gaat dit prentenboek over. Aan de hand van grappige illustraties en met veel gevoel voor humor laat Andrés López ons een aantal van de klassieke “gezegden” van geluk en ongeluk zien. Sommige zal je vast kennen, andere zijn in de vergetelheid geraakt, of zelfs verdwenen. Maar hoe geloofwaardig zijn ze nu eigenlijk? Of zit er toch een kern van waarheid in?

‘’Zwarte katten zijn de laatste dieren die meegenomen worden uit het asiel. Weet een zwarte kat iets van het ongeluk dat hij brengt? Kan hij iets doen om zijn ongeluk te voorkomen? Zou hij eerder door mensen geadopteerd worden als hij een gelukbrengend konijnenpootje bij zich droeg?’’

Vandaag de dag lijken sommige vormen van bijgeloof overdreven of grappig. Loop jij wel eens onder een ladder door, of stap je gelijk achteruit om een andere weg te kiezen?

Een klavertje vier brengt geluk, maar dan moet je wel tot vier kunnen tellen. En onder een ladder door lopen brengt ongeluk. Hoewel het nog veel erger kan zijn om dat niet te doen (je zal toch maar een duizendpoot zijn).

In *Loop nooit onder een ladder* neemt Andrés López bijgeloof op de korrel en plaatst op een ironische manier vraagtekens bij de schuld en onschuld ervan. Zo brengt een toost, zonder iemand in de ogen te kijken, ongeluk. De illustratie van de uil erbij als tafelgenoot is vermakelijk en goed uitgedacht. Misschien niet helemaal te begrijpen voor een vierjarige, maar persoonlijk vond ik het hilarisch.
De bekende angsten als de zwarte kat, of op hout kloppen komen voorbij, maar ik het schijnt ook geluk te brengen om een brief met echte inkt te schrijven en ongeluk als een zeeman een varken ziet. Had ik dat toch geweten ;)

Wist je dat het kan helpen om je problemen aan planten te vertellen, maar kies dan niet voor een vleesetende plant.

De wat slordige (absurdistische) illustraties van Marije Tolman dragen bij aan de humor van de rituelen. Er staan wat kleine illustraties, maar de meeste tekeningen beslaan twee bladzijden en zijn in een bepaalde kleur uitgevoerd.

Ik hoop dat er door dit prentenboek meer mensen van hun geloof zullen vallen en zeker voor die arme zwarte katten dat ze vaker worden geadopteerd!

Meer recensies van Linda de Jong