Spiegelhaat, Young Adult boek met thema

Linda de Jong 13 augustus 2024
Erna Barth is een Nederlandse auteur en heeft al meerdere boeken op haar naam staan bij uitgever Clavis. Trefwoorden in nieuwste roman Spiegelhaat zijn: loverboys, familie, zelfliefde en moed.

Het boek heeft een prachtige hardcover, met daarop een jonge vrouw die in de spiegel kijkt. Ondanks dat ze er prachtig uitziet, zie je aan alles dat er iets aan de hand is. De spiegel is in drie stukken gebroken. Om de scherven heen, vliegen vlinders.

Het verhaal begint sterk. De ik-figuur is de achttienjarige Libby. Ze is in een akelige situatie terecht gekomen. Door haar eigen schuld, vindt ze. Misschien was ze op dat moment naïef, maar dat is nu wel anders. Ze voelt zich gedwongen drastische keuzes te maken.

‘Ik kijk in de spiegel en haat wat ik zie. Die reebruine ogen en volle lippen in een hartvormig gezicht, omringd door lang, dik en rossig krulhaar. Ik zie eruit als een damsel in distress uit zo’n damesromannetje, wachtend op de prins op het witte paard, die haar komt redden. En ze leefden nog lang en gelukkig’
(Je snapt als lezer meteen waar de titel vandaan is gekomen.)

Ja, ze staat op het podium. Hoofdpersonage Libby wilde altijd zangeres worden en na ‘de Jong Talentklas van het Koninklijk Conservatorium van Den Haag’ doorlopen te hebben heeft ze grote dromen. Alleen de omstandigheden thuis beletten het haar. Ze zet zich ertegen af en ook haar zusje Cassie moet het ontgelden, maar haar vriend Guido gaat haar helpen.

Hij ziet haar wel. Hij weet overal de feestjes te vinden, overstelpt haar met cadeautjes en kent de juiste mensen. Als hij haar meeneemt naar een club gaat ze ervan uit dat ze daar zal gaan zingen. Het is niet helemaal de juiste bar en andere meisjes lopen er rond in glitterpakjes. Ze brengen drankjes rond en draaien met hun borsten en billen, maar dat hoeft zij gelukkig niet te doen. Zij mag zingen en optreden. Maar wat doe je als je droom verandert in een nachtmerrie?

De lezer voelt het al aankomen: Guido heeft haar bedrogen.
Is het te laat om te ontsnappen uit zijn web van leugens?

Als je begint met lezen heb je het gevoel midden in het verhaal te vallen. Is dit soms een tweede deel? Dat blijkt niet het geval, toch blijft het gevoel wat opspelen onder het lezen. De opbouw van spanning in het boek is goed, maar het geheel voelt onstabiel aan en qua geloofwaardigheid laat het te wensen over.

Gelukkig zit er ook een hoop actie in het verhaal, met verschillende wendingen waardoor het boek dan ook weer zo uit is. Het gevoel van potentie blijf. Op zicht is Spiegelhaat een actueel verhaal met een belangrijke boodschap. Misschien hoor je het niet meer zo vaak, maar loverboys blijven een groot probleem waartegen gewaarschuwd moet worden. Het zijn overigens niet alleen jongens of mannen die dit doen. Ook meisjes ronselen ‘vriendinnen’.

Gelukkig blijken er in de club ook mensen te zijn die haar willen helpen. Maar is dat genoeg?

Leeftijd vanaf 13 jaar

Meer recensies van Linda de Jong