Prentenboek recensie: Te veel troep!

Linda de Jong 03 juni 2024
Dit verhaal volgt de twee goedwillende eksters BO en Mo. Ze bouwen een prachtig nest en leggen vier mooie blauwe eitjes. Maar nesteldrang houdt niet op bij een mooi nest.

Nadat ze het broednest bekleed hebben met reclame in tijdschriften, gaan ze op pad om een buitengewoon divers assortiment aan onnodige goederen te verzamelen, geïnspireerd door de advertenties. Van huisdieren tot sokken, van teddybeer tot fiets, het nest en de boom worden steeds zwaarder belast. Als dat maar goed gaat.

Als je op zoek bent naar een prentenboek om met jonge kinderen over consuminderen te praten, over repareren, hergebruiken en recyclen, dan is “Te veel troep! een perfect begin.

Alles is lekker aanstekelijk op rijm, om de betekenis van woorden goed op te slaan. De kleurige, gedetailleerde illustraties laten de impact zien die het verzamelen zonder reden kan hebben op het milieu en op ons leven. En dat alles zonder belerend te zijn, het laat de onwetendheid zien van de dieren.

Wat een origineel boek. Van het begin van de omslag, de details, het schattige verhaal, tot de zeer grappige advertenties aan het eind. Een van de details die ik het leukst vond is “het troeptijdschrift,” waarop reclame staat die in het verhaal terugkomen.

De creatieve recyclingopties die de verschillende bosdieren vervolgens ondernemen, geven een positieve draai aan de overmatige verspilling.

Het boek is geweldig vormgegeven – op de harde kaft sieren de bosdieren en in plaats van de gebruikelijke losse schutbladen voorin, wacht je een visuele verrassing. De tekeningen zijn heel kleurrijk, opvallend, levendig en vol details.

Te veel troep! is gemakkelijk te lezen voor jonge lezers, met een passend formaat, korte zinnen en eenvoudige, rechttoe rechtaan woordenschat. Een ideaal prentenboek voor de jongste lezers en liefhebbers van kinderboeken, met een heuse twist aan het eind.

Meer recensies van Linda de Jong