Vos, een weeshuis vol geheimen

Linda de Jong 13 augustus 2024
‘’Liefdesverdriet is als een zware buikgriep. Als een monster vestigt het zich in je maag om vervolgens vanuit daar de boel te dirigeren. Als een valse noot die voortdurend in je oor krast.”

Vos van Elle van Rijn is het eerste deel in een historische romanreeks over een weeshuis. En elk deel wordt door een andere auteur geschreven! Jacqueline Rogers schreef Zwaan (deel 2) en Lotta Magnusson schreef Kolibrie (deel 3). Deze delen komen later dit jaar uit!

De vuurrode omslag van de paperback laat alvast een klein inkijkje zien van het verhaal. In de silhouet van een vos, een afbeelding van het weeshuis. Het laatste weeshuis.

Het is 1961. Isabelle is zeventien en groeit op in het weeshuis. Ze moet nog één jaar en dan wil ze op het conservatorium in Parijs viool gaan studeren, samen met haar weeshuis vriendin Victoria. Ze staat te popelen om aan het echte leven te beginnen. Eindelijk onder het juk van het weeshuis vandaan. Tenminste als de knappe Otto geen roet in het eten gooit...

Maurits, geestelijk vader van het weeshuis, probeert de boel bij elkaar te houden en de toekomstplannen van de kinderen veilig te stellen, maar Nobilitas, de orde die het weeshuis financiert lijkt andere plannen voor de kinderen te hebben. Als Maurits de verborgen agenda van de orde ontdekt, probeert hij de kinderen hiervoor te behoeden. Maar of dat gaat lukken?

Er staan hier al heel wat boeken van Elle van Rijn in de kast dus toen dit eerste deel van de trilogie verscheen wilde ik het graag lezen. Vos, het laatste weeshuis is een spannende historische roman en leest als een thriller waardoor het snel uitleest. Het verhaal begint gelijk goed met een pakkend proloog. De toon is gezet, dit wordt een spannende serie vol intriges en geheimen.

Elle heeft een prettige, levendige schrijfstijl. Ze gebruikt het eerste gedeelte om tijdsbeeld, het decor en de personages goed te verankeren in dit eerste deel, waardoor het allemaal heel echt overkomt. Het verhaal gaat alle kanten op: want wat gebeurt er allemaal achter de schermen, en wie heeft het nu eigenlijk goed voor met de kinderen? De hoofdstukken geven je steeds een stukje van de puzzel. Het verhaal heeft verschillende wendingen en het heeft een prachtig einde, waardoor je meteen verder wil lezen.

Het mooie, zoals vaak bij de boeken van Elle, is dat het je ook aan het denken zet. Over je afkomst en leefomgeving, de mensen om je heen en heeft je DNA-invloed op de rest van je leven, of kan je je daarvan losmaken?

Ik ben heel erg benieuwd naar deel 2 en 3 van de serie! Ik heb de boeken van 'Vier wandelaars & een Siciliaan' en 'Een familie en een Griekse god ' ook hier in de kast staan dus het concept van meerdere schrijvers is bekend. Ik hou ervan en ben nu heel nieuwsgierig naar de andere twee delen.

Elle van Rijn | Coauteurs : Lotta Magnusson, & Jacqueline Rogers| #historischeroman
uitgever TheHouse of Books

Meer recensies van Linda de Jong