Hilarisch: Wie heeft Steef opgegeten?

Linda de Jong 06 juli 2024
Als boekenwurm, voelde ik me gelijk betrokken bij dit brutale verhaal, dat zal je vast begrijpen. Een boek over grootte... (of misschien toch over lunchen?)

'Wie heeft Steef opgegeten?' begint als een heerlijk ironisch verhaal waarin tegenstellingen worden uitgelegd. Oscar is een vogel. Hij is groot. Steve is een worm, en hij is . . .
Wacht eens even! Steve is verdwenen! Het verhaal begint steeds meer op een mini mysterie te lijken.

Ja, zo kunnen we niet verder in dit ontzettend interessante prentenboek over klein en GROOT.
Ik bedoel, Steef is een van de hoofdpersonages en het lijkt er nu verdacht veel op (daar hoef je geen Sherlock voor te heten) dat het andere hoofdpersonage Oscar hierbij betrokken is.
Oscar toch! Geef die arme worm terug. NU!

Het ongewenste gedrag van Oscar irriteert de verteller echter al snel, want hoe kun je het thema van GROOT en klein uitleggen, als de ene hoofdrolspeler voortdurend probeert de ander op te peuzelen...
Natuurlijk met een duistere twist aan het einde.

Tot de laatste bladzijde weet je niet wat er in hemelsnaam met Steve gaat gebeuren. Het zorgt ervoor dat kinderen op het puntje van hun stoel zitten, en niet alleen de lezertjes, maar ook die arme Steef. Het leert de kleintjes niet alleen over tegenstellingen, maar ook iets over de voedselketen in je eigen tuin!

Ik vond het een ingenieus en ondeugend verhaal. Steef en Oscar zijn geweldige personages die op hilarische wijze tot leven worden gebracht door de illustraties van Kate Hindley. Ze passen perfect bij de tekst en de gezichtsuitdrukkingen zijn hilarisch. En ik ben dol op het einde. Subliem.

Voor herhaling vatbaar!

Meer recensies van Linda de Jong