Verrassend en emotioneel: Zes dagen

Linda de Jong 21 juni 2024
Het ePub-bestand was per ongeluk in mijn email blijven staan en omdat ik stapels fysieke boeken heb, had ik het niet direct gemist. Gelukkig vond ik het terug bij het opschonen van de mail. Zodoende zat ik van de week ineens in een heel ander boek te lezen dan gepland. En wat een boek, ik kon niet ophouden met lezen.
Het boek opent op de trouwdag van Finn en Gemma, Gemma maakt zich klaar en is zo blij dat ze met de liefde van haar leven gaat trouwen. Maar wanneer ze aankomt op de trouwlocatie is Finn nergens te bekennen. Gemma kan niet geloven dat hij haar heeft laten zitten en rent naar zijn appartement waar ze tot de vernietigende conclusie komt dat zijn appartement helemaal leeg is en zijn auto er niet staat. Alle seinen staan op rood, maar het duurt even tot het binnenkomt.

Mijn hart deed pijn voor die arme Gemma toen ze op haar trouwdag alleen achterbleef in de kerk. Hoe kon haar verloofde Finn haar zo in de steek laten, terwijl ze samen zoveel hadden meegemaakt. Toegegeven, hun romance was niet standaard te noemen, maar dat maakt het voorval nog opmerkelijker. Zes dagen neemt je mee terug naar het begin van hun relatie, hoe alles begon.

Wie de boeken van Dani Atkins een beetje kent, weet dat haar boeken diepere emotionele lagen hebben, maar ik begon nietsvermoedend aan het boek en werd volledig verrast. Wat een rollercoaster. Mijn gevoelens werden van de één naar de ander gesleurd. Natuurlijk voel je als lezer mee met Gemma. Ze is prachtig, wat een karakter. Ze verdient het niet om zo gedumpt te worden. Net als de mensen om haar heen vond ik Finn maar een eikel, maar ik kon me ook in hem inleven, vooral toen zijn achtergrondverhaal langzaam werd onthuld.

Ook Gemma's beste vriendin Hannah is een fijne bijdrage aan het verhaal. Haar opmerkingen en gedrag deden me glimlachen en ze voegde een zekere lichtheid toe aan het verhaal. Haar trouw en beschermingsdrang naar Gemma is bewonderenswaardig en mooi om te lezen.

Het verhaal wordt verteld vanuit Gemma's perspectief met hoofdstukken en flashbacks met een duidelijke datum en schrijfstijl. Ik heb echt genoten van dit boek. De relatie tussen Gemma en Finn was geweldig en ik vond het leuk om de personages te leren kennen en te zien hoe hun relatie zich ontwikkelden - of juist niet. In veel opzichten leek Finn het perfecte vriendje, maar zeggen dat hij problemen had zou een understatement zijn. Gemma's absolute vertrouwen in Finn was hartverscheurend en laat je nadenken over relaties en oordelen in het algemeen.

Maar Zes dagen heeft ook humor en een slim vleugje mysterie om je in het ongewisse te laten. Een magisch verhaal over liefde en hoe het zou kunnen zijn. Een aanrader voor lezers van Jojo Moyes , Jenny Colgan, Jill Mansell en Colleen Hoover.

Meer recensies van Linda de Jong