De Grootste Klap

Linda 21 juli 2024
Het vierde boek dat we mochten lezen voor de Harpers Boekenclub is “Uitbarsting” van Michael Crichton en James Patterson.

Het lijkt het meest op een script voor een actiefilm. De personen zijn niet echt beeldend beschreven maar vooral de acties zijn heftig en spectaculair, ik heb al vernomen dat er een film over komt met in de hoofdrol Keanu Reeves, dus die zou ik wel heel graag willen zien! Ik ben aangenaam verrast door dit boek, ik zou het nooit uit mezelf gelezen hebben maar het las heel vlot en aangenaam en ik wilde toch graag weten hoe het zou aflopen.

Lekkere korte hoofdstukken, goed lettertype en een mooie afwisseling tussen de verschillende hoofdpersonen. Leuk detail is dat er in uren wordt afgeteld naar de uitbarsting. Ik vind de uitleg over de vulkanen interessant, informatief en goed uitgelegd. En leuk dat ze diverse Hawaiiaanse woorden verwerken in het boek, doet mij een beetje denken aan het Maori in Nieuw-Zeeland. Ook mooi dat de afbeeldingen op de kaft doorlopen aan de binnenkant van het boek.

Je volgt het meest John MacGregor, hij is directeur van het observatorium dat zes vulkanen in de gaten houdt. Ik vond de afwisseling tussen zijn beroepsmatige activiteiten en zijn liefde voor het eiland en haar bewoners erg mooi. Doordat hij surfte met de kansarme jongens, kreeg je de gedachten over de vulkanen vanuit de lokale bevolking mooi mee.

Als de tijd begint te dringen zijn er eigenlijk drie partijen die alle drie een andere manier van aanpak presenteren om iets geheimzinnigs dat is opgeslagen in een van de vulkanen en de stad Hilo te beschermen.

Verder is het dankwoord en het achtergrondverhaal achter in het boek heel mooi. Michael Crichton, de auteur van Jurassic Park, had namelijk een onvoltooid manuscript voor dit boek klaarliggen. Na zijn dood vond zijn vrouw dit en zij heeft lang gezocht naar een auteur om het verhaal af te schrijven. Uiteindelijk heeft ze hier James Patterson als perfecte partner gevonden.

Meer recensies van Linda