Een ontdekking die voor het Christendom en het Vaticaan grote gevolgen kan hebben.

Linda82 07 december 2022
Een manuscript dat een spoor van sterfgevallen achter laat.
3 sterke vrouwen die ieder een grote rol spelen in een boeiend verhaal.
Een congregatie dat er koste wat het kost voor wil zorgen dat de geheimen geheim blijven.

Broeder Marco Visconti vindt een oud manuscript tijdens het categoriseren van de bibliotheek van Marciano, een van de oudste bibliotheken ter wereld, in Venetië. Het lijkt te zijn geschreven door Simon, een broer van Jezus, en lijkt te gaan over Maria Magdalena.
Al snel laat het manuscript een spoor achter van stervende mensen en wordt er door verschillende partijen jacht op gemaakt.
Drie vrouwen, sofia, Veronica en Susanna, worden in de rol geduwd van beschermers van het manuscript. Ze doen er alles aan om achter de vertaling te komen van het manuscript en om het geheim vervolgens niet te laten verbergen.

Het boek begint in een rap tempo. Er wordt spanning gecreëerd door iedere keer te wisselen van locatie en personage. En aan het einde van de hoofdstukken meerdere keren te eindigen met een cliffhanger.
Wel vond ik naarmate het boek vorderde dat de spanning op de een of andere manier minder werd. Het boek werd er niet minder boeiend door, maar de spanning was wel minder.

Het boek is zo geschreven dat je soms op het verkeerde been wordt gezet, dingen zijn niet altijd zoals ze lijken. Ook vond ik de ontknoping verrassend.

In het boek maken we kennis met veel verschillende personages. De drie vrouwen Sofia, Veronica en Susanna staan naast Maria Magdalena centraal in het boek. Sofia en Veronica worden goed uitgewerkt en we leren de vrouwen kennen. Sofia – sterke vrouw, ondernemen en daadkrachtig. Veronica - doortastend, oplossend, kennis, hulpvaardig. Susanna blijft wat meer op de achtergrond tijdens het boek. Is rustig en lijkt meer meegaand te zijn.
De drie hoofdpersonen in het boek vullen elkaar zo nauw aan dat is het alsof ze uiteindelijk samen 1 persoon worden. Ze streven allemaal hetzelfde doel na, maar doen met hun eigen innerlijke krachten. Sofia de ondernemer en aanpakker, Susanna de stille kracht en Veronica doortastend en met verstand.

Een aantal hoofdstukken zijn geweid aan Gabriele Bondini, raadsheer van de congregatie van de geloofsleer. Zijn rol is er voor zorgen dat het geheim daadwerkelijk geheim blijft en hij gaat tot het uiterste. Deze hoofdstukken zijn schuingedrukt geschreven in het boek.

De schrijfstijl van het boek is erg prettig. Het leest lekker vlot, mede ook door de korte hoofdstukken. Er worden naar mijn idee geen moeilijke woorden gebruikt.
De stukken over de bijbel/codex zijn informatief en schetsen context voor het verhaal. De schrijfstijl is in de ze stukken wel aangepast op het doel van de tekst. Het overbrengen van informatie.

In het boek komen meerdere thema’s naar voren tijden het lezen. Het hoofdthema in het boek is voor mij het achterhalen van de waarheid. Alles is erop gericht om de codex te ontrafelen en de waarheid aan het licht te brengen.
Andere thema’s die naar voren komen zijn nieuwe vriendschappen, vertrouwen en macht.

Een groot deel van mijn verwachtingen zijn wel uitgekomen. Ik had wel meer spanning verwacht. Het boek begint heel vlot en spannend, maar de spanning zakt wat weg hoe verder het boek vordert.
Ik had geen verwachtingspatroon mbt deze schrijvers en ben naar aanleiding van dit boek wel benieuwd naar andere boeken van deze auteurs.

Meer recensies van Linda82