Meer dan 6,0 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Hebban recensie

Licht in de duisternis

Lindy de Jong 03 maart 2017

Dat verhalenbundels nauwelijks verkocht worden is niet de schuld van de lezer, vindt auteur Jamal Ouariachi. Mensen zijn van oudsher namelijk dol op verhalen, zo pleit hij in het nawoord van zijn eigen verhalenbundel Herinneringen in aluminiumfolie. Het is de schuld van de schrijvers. Zij moeten de lezer weer geven wat hem of haar toekomt, namelijk ‘gewoon een goed verhaal. Ambachtelijk opgeschreven. Artistiek fascinerend. Experimenteel voor mijn part. Maar wel met feiten, details, actie, zintuiglijke indrukken, boeiende overpeinzingen. Niet dat verkrampte reductionisme waar je mensen mee wegjaagt. Niet dat kijk-mij-eens-diepzinnig-bijna-niets-zeggen. Als je daarnaar streeft, houd dan liever helemaal je mind of klap je laptop dicht.’  

De verhalen van Ouariachi zitten er bomvol mee, met die details, actie, zintuiglijke indrukken en boeiende overpeinzingen. Zijn bundel bevat tien verhalen van wisselende lengte, die hij schreef tussen 2011 en 2016. Slechts twee ervan werden niet eerder gepubliceerd. De schrijver laat met deze bundeling een andere kant van zichzelf zien: de korte verhalen staan wat lengte betreft lijnrecht tegenover zijn laatste uitgave, de roman Een honger uit 2015 die een kleine zeshonderd pagina’s telt.  

Toch tonen de twee uitgaves ook een grote overeenkomst. De vorm waarin Ouariachi Een honger goot was fenomenaal. De wisselingen van stijl, perspectief en tijd en het subtiele spel dat hij met de lezer speelde zorgen ervoor dat dat boek geen moment verveelt. In Herinneringen in aluminiumfolie doet de schrijver op kleinere schaal eigenlijk precies hetzelfde. Ouariachi’s verhalen vormen kleine werelden op zich. Zoals de flaptekst van de bundel vermeldt, zijn het vaak duistere onderwerelden die de lezer betreedt. Maar door zijn schrijfstijl, die toegankelijk en licht blijft, dompelt de lezer zich er willens en wetens toch graag in onder.    

Ook in Herinneringen in aluminiumfolie speelt Ouariachi met vertelperspectief. Want wie is er aan het woord in het titelverhaal, in de eerste alinea’s van ‘Keuze’ en in ‘Minder niets meer’, waarin de auteur het wij-perspectief op een wel heel bijzondere manier hanteert? Hij experimenteert bovendien met taal, zoals in ‘Zopor’. En weet te verrassen door de lezer relevante informatie te onthouden, zoals in ‘Hoofd’ en ‘Come Together’.  

Tegelijkertijd haalt Ouariachi maatschappelijke kwesties en vooroordelen aan, zoals in ‘De brug’, ‘De Moslim Sportvissers Club’ en het afsluitende verhaal ‘Sabotage’. In vrijwel alle verhalen lijkt de lezer zo te worden uitgedaagd na te denken over situaties waarin goed en fout dicht bij elkaar liggen. Zo houdt Ouariachi de lezer bezig, laat hem puzzelen en zoeken naar ontbrekende informatie, maar niet zonder hem of haar ook gewoon een goed afgerond verhaal te bieden. Verhalen die je af en toe doen ineenkrimpen van afschuw, zoals wanneer de verteller in ‘Zopor’ in de tandartsstoel ligt, Esmeralda haar racistische date in ‘Come Together’ op toepasselijke wijze klemzet, en de toeristenslager in het gelijknamige verhaal zijn lugubere daden ten uitvoer brengt.  

Het zijn al deze kenmerken die de ook zo verschillende, soms wat absurde en surrealistische verhalen met elkaar binden. Gezien de vijfjarige periode waarin de verhalen geschreven zijn, mag de lezer geen thematische bundel verwachten. Wat dan wel? ‘Ik wil het korte verhaal terugbrengen naar het kampvuur,’ aldus Ouariachi over zijn missie. ‘De avond is zwoel, flessen wijn staan in het zand geplant, in de verte ruist de zee. Iemand vertelt een verhaal, de anderen luisteren, en als het is afgelopen, gaat er een nieuwe fles open en is de volgende in de kring aan de beurt. Dát is de sfeer van dit boek.’ Met Herinneringen in aluminiumfolie heeft de schrijver die taak volbracht.

Reageer op deze recensie

Meer recensies van Lindy de Jong

Gesponsord

Aan het lot kun je niet ontsnappen ... of wel?

Intermezzo is een prachtige roman over broers en geliefden, van dé literaire stem uit Ierland.

Door de late middeleeuwen letterlijk aan te raken blaast Van Loo ons verre verleden meer dan ooit nieuw leven in.

Een ode aan de Hollandse keuken en de smaak van thuis.

Meer dan 200 recepten voor de kerstdagen.

Superdikke editie met 3D-beeld, geuren en vele andere extra's!

Het leukste cadeau voor iedereen: lol verzekerd!

Toine Heijmans neemt zijn lezers mee naar de uiterwaarden, de laatste Nederlandse wildernis.

Een roman over iemand die floreert als onderzoeker, maar zich het comfortabelst voelt als ze zelf in de schaduw blijft

In Lijtje deelt Harmen van Straaten ontroerende, grappige en herkenbare verhalen over zijn dementerende moeder.

De schitterende beelden en poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen het meisje en de drie dieren.

Een magisch coming-of-age-verhaal over een jongen die zijn eerste weekend zonder zijn ouders doorbrengt. . . en een leeuw die op hem komt passen.

Een thriller over verloren zielen, familiebanden en dodelijke loyaliteit.

Deze nieuwe fase kan er een zijn van vreugde, vervulling en verdieping.

De Gouden Griffel-winnaar in een luxe uitgave!

De auteur van Het meisje in de trein is terug! Ligt de waarheid op het eiland begraven?

Kenia, 1926. De jonge Ivy staat voor grote uitdagingen. Ondertussen is Ranjana, een jonge Indiase vrouw, op de vlucht.

Een nieuwe, inclusieve geschiedenis van het vroegst bewoonde continent van de wereld.

Een prachtig overzicht van de liefdespoëzie, van de vroege middeleeuwen tot nu

Hoe kunnen we ons een weg banen door dit alles?

Drie jaar geleden overleed haar beste vriendin, en sindsdien staat Erins leven stil.

Kenia, 1910. Als de jonge Ivory meereist met haar vader op safari, wordt ze onmiddellijk verliefd op het land en de natuur