Emotionele rollercoaster

Lion 09 augustus 2023
Ongeveer een jaar na publicatie en tv-optreden in Op1 las ik Arielle Veermans non-fictie document. Schuldgevoelens en machteloosheid beheersen haar gevoelsleven na Zwagermans suïcide. Qua vorm vallen taalfoutjes en vaak ontbrekende komma’s en puntkomma’s: dat kan in herdruk gecorrigeerd worden. Inhoudelijk ben ik geraakt door haar open beschrijving van haar ervaringen als respectievelijk zijn schoolvriendin, verkering, echtgenote en ex-vrouw, slachtoffer van karaktermoord en stalking. Dat daarbij collateral damage niet te vermijden is, concludeer ik zelf. Het gaat daarbij om al die BN’ers (zoals zelfverklaard deskundige / vriend Bram Bakker of schrijfster Jessica: dat moet haast wel Durlacher zijn). De 2 zonen en een dochter hebben heel veel moeten doorstaan, en schijnen allen ongeschonden uit de vechtscheiding van hun ouders te komen, maar de tijd zal het leren. Gemiddeld 5 mensen plegen per dag in Nederland suïcide. Ik hoop, dat Arielle Veermans boek enige herkenning en troost kan bieden aan al die nabestaanden die in eenzelfde emotionele rollercoaster komen te verkeren

Meer recensies van Lion