Over Demon en Angus, en je beloning

Lion 12 oktober 2024
Demon en Angus zijn in dit boek(schelmenroman zou ik zeggen) de waarachtige twee overlevers. Mogelijk worden ze zelfs lovers, de auteur laat dat aan het eind in het midden. Wat heeft de lezer intussen dan al niet meebeleefd! In de roman doorstaat hoofdpersoon Demon al hetgeen “white trash” Amerika in de staten Virginia, Kentucky en Tennessee de afgelopen twee decennia zoal doormaakt. American Football is daarbij een van de spelen voor het volk. Daartegenover staan verslavingen aan Oxycodon en andere pijnstillers, heroine, chrystal meth, en good old alcohol. Daartussen door lopen ook verhaallijnen over falende jeugd-en gezondheidszorg, intergenerationele traumata, fysieke en psychische kinder- en vrouwenmishandeling , raciale tegenstellingen, traditionele man-vrouwverhoudingen. Demons natuurtalent als footballspeler en striptekenaar helpt hem om zich staande te houden in een hem vijandig gezinde omgeving. Sociaal heel erg vaardig wordt hij nooit. Er wordt een groot appèl gedaan op concentratie en geheugen van de lezer. Pen en papier klaarleggen om alle personages te blijven kennen is aan te bevelen. Barbara Kingsolver legt in haar dankwoord de connectie met Charles Dickens’ David Copperfield. Dit is -vind ik- geen pedanterie. Kingsolver doet me in positieve zin denken aan Jonathan Franzen en diens ”Freedom”. Ook voor Barbara Kingsolvers recente boek geldt het navolgende namelijk. Geduldig lezen, en de beloning valt je mettertijd ten deel! Verfilming gewenst zou ik zeggen!

Meer recensies van Lion