Teleurstellend

Lion 26 juni 2024
Teleurstellend, want voorspelbaar. De schrijfstijl is beschrijvend, en valt op door zijn lelijkheid. Dral vliegt uit de bocht in de homo-erotische passages, het is allemaal net iets too much. Dat de ervaringen van hoofdpersonage Jeffrey (nee, niet dezelfde persoon als auteur Dral) aanvankelijk rose gekleurd zijn, maar zeker later feitelijk gifgroen, mag niet verbazen. Het is het aloude thema meerderjarige, bovendien eentje met aanzien in de kunstschaatswereld, die een 15 jarig sporttalent verleidt en in een driehoeksrelatie drukt; een klassiek geval machtsmisbruik en seksueel geweld. Dan nog de vraag: is dit autobiografisch of niet. Dral gebruikt zijn eigen voornaam voor die van de 15 jarige. In het nawoord lees ik een ontkenning. Hoe het ook zij: er zijn veel betere coming of ageboeken geschreven dan “Liegen zul je”. Als emancipatoir pamflet of therapeutisch werk dient het wel een ander doel, is mijn mogelijk te voorbarige eindconclusie

Meer recensies van Lion