Merkwaardig en ongrijpbaar

Lion 26 juni 2024
W. is de aanduiding voor jongeman W. De Greeff, voorheen woonachtig in Haren. De ik-persoon heet Olaf, raakt op de middelbare school bevriend met W., op een bijna homo-erotische wijze, met filosofie als gedeelde passie. Beiden beminnen de Antwerpse Hilde, maar Olaf wint de strijd om het meisje. Olaf gaat naar Antwerpen voor een universitaire studie. W. volgt hem na enige tijd naar Antwerpen. Vanaf enig moment verdwijnt W. plots uit het tot dan voortkabbelende studentenleven in Antwerpen. Aangifte van Olaf bij de politie volgt, maar W’s moeder weet zeker: W. is gewoon op reis. Speuren in W’s laptop levert geen aanwijzingen op. De politie staakt het zoeken. Olaf droomt over W. en reist vervolgens af naar Italië, zonder W. er te vinden. Tijd verstrijkt. Tot W. weer op lijkt te duiken. Niemand uit de inner circle is hier blij mee, eerder bevreesd. Het eind is een anticlimax of zo je wilt “open”. De lezer blijft verslagen achter. Is dit een verdienste van de schrijver?! Ik vind dit een merkwaardig en ongrijpbaar boek, dat in geen enkel hokje valt te plaatsen.

Meer recensies van Lion